Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Onderwijsvisies in beeld35364/3306/2425/1/06
Studiegids

Onderwijsvisies in beeld

35364/3306/2425/1/06
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het lager onderwijs
In andere opleidingen:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs als Onderwijsvisies in beeld
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Raeymaekers Raf
Andere co-titularis(sen): Landuyt Tim
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Er is een verband tussen hoe men naar de samenleving kijkt (en het daaraan verbonden mens- en kindbeeld) en hoe men de rol van onderwijs invult. In dit opleidingsonderdeel wordt deze relatie onderzocht. We vragen ons hierbij niet alleen af welk onderwijs de samenleving nodig heeft, maar ook welke samenleving het onderwijs nodig heeft. We leren deze relatie te zien door onderwijs te vergelijken, zowel doorheen de tijd, als tussen verschillende landen en manieren van aanpak (methodes), en maken hierbij steeds gebruik van een interpretatiekader.
Tijdens dit opleidingsonderdeel staan we stil bij verschillende (gangbare) visies op onderwijs. Ter voorbereiding van een les/werkcollege leer je de visies kennen door hierover te lezen, filmpjes te bekijken… Een aantal richtvragen helpen je om je goed te oriënteren. Tijdens de les/het werkcollege verwerken we in kleine groepjes wat je hebt voorbereid. Er is ook ruimte voor feedback en toelichting. Al deze informatie heb je nodig om je evaluatieopdracht tot een goed eind te brengen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
reflecteert over verschillende en veranderende (internationale) visies op onderwijs in relatie tot de samenleving
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
analyseert kritisch een (specifieke) visie op onderwijs in relatie tot de samenleving vanuit een referentiekader
Geeft een eigen constructieve invulling aan de rol als leraar
licht, vanuit verschillende kaders en disciplines, toe wat onderwijs kan betekenen binnen de samenleving;

Leerinhoud

Er is een verband tussen hoe men naar de samenleving kijkt (en het daaraan verbonden mens- en kindbeeld) en hoe men de rol van onderwijs invult. In dit opleidingsonderdeel wordt deze relatie onderzocht. We vragen ons hierbij niet alleen af welk onderwijs de samenleving nodig heeft, maar ook welke samenleving het onderwijs nodig heeft. We leren deze relatie te zien door onderwijs te vergelijken, zowel doorheen de tijd, als tussen verschillende landen en manieren van aanpak (methodes), en maken hierbij steeds gebruik van een interpretatiekader.
Tijdens dit opleidingsonderdeel staan we stil bij verschillende (gangbare) visies op onderwijs. Ter voorbereiding van een les/werkcollege leer je de visies kennen door hierover te lezen, filmpjes te bekijken… Een aantal richtvragen helpen je om je goed te oriënteren. Tijdens de les/het werkcollege verwerken we in kleine groepjes wat je hebt voorbereid. Er is ook ruimte voor feedback en toelichting. Al deze informatie heb je nodig om je evaluatieopdracht tot een goed eind te brengen.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Digitap APVerplicht
  • Auteur: AP Hogeschool Antwerpen

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges (avondtraject)12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (avondtraject)63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks100,00