Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
AA vakdidactiek II36432/3307/2425/1/33
Studiegids

AA vakdidactiek II

36432/3307/2425/1/33
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • Aardrijkskunde
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Gérardy Elisabeth
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Algemene didactiek I OF simultaan te volgen met Algemene didactiek I.

Korte omschrijving

Dit OLOD wordt volledig permanent geëvalueerd.

De 20 punten worden verdeeld over verschillende opdrachten en procestoetsen. Gequoteerde taken en procestoetsen
Insteektaak 3 – geografische kubus.  Evaluatiefiche: zie cursusdocumenten
Procestoets 1 – worstelen met Bloom. Feedback en score: zie digitabcursus
Insteektaak 4A-4B – thematische clusteren. Evaluatiefiche: zie cursusdocumenten
Procestoets 2 – doelen en evaluatiecriteria. Feedback en score: zie digitabcursus
Insteektaak 6 – GIS als werkvorm. Evaluatiefiche: zie cursusdocumenten.  

Extra-murosactiviteiten kunnen, indien nodig, op een ander tijdstip ingehaald worden zolang de leerlijn ‘extra-muros’ door jou vervolledigd werd vooraleer je het opleidingsonderdeel ‘aardrijkskunde V’ hebt afgerond.

De evaluatie is herneembaar in een tweede examenperiode en verloopt volledig identiek aan de eerste examenkans.  Enkel individuele permanente opdrachten kunnen bijgestuurd worden op basis van de aangeleverde feedback. Hiervoor maak je afspraak met de lector bij de start van de zomervakantie.

Begincompetenties (tekst)

Zie algemene toelatingsvoorwaarden

OLR-Leerdoelen (lijst)

Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
Zet de correcte (vak)didactiek in voor het onderwijsvak, met oog voor de verschillende elementen van hedendaagse didactische modellen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: didactisch handelen
Hanteert een taxonomie binnen de afbakening van voorkennis, het opmaken van het doelenkader, de keuze van werkvormen en leermiddelen en de evaluatie, voor dit opleidingsonderdeel/ de aangereikte inhoud
Leerbevordering: doelgericht werken
Ontwerpt effectieve lessen door leerstrategieën zoals herhaling, variatie in oefenmateriaal, afbouw in ondersteuning gericht in te zetten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Ontwerpt effectieve lessen door doelgericht lesstructuren en didactische principes in te zetten (zorgbrede lessen, ADD, ...), voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Gaat vaardig om met eindtermen, leerplannen van verschillende onderwijsverstrekkers en lesdoelen, op samenhangende wijze, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
Beoordeelt (les)materialen vanuit een aangereikt referentiekader, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Selecteert en stemt de leerinhouden af op de te bereiken doelen en de beginsituatie van de groep, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
Creëert een rijke leeromgeving die ontdekkend en actief leren bevordert in functie van de diverse noden, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zet geselecteerde (digitale) werkvormen en leermiddelen adequaat in, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Kiest en hanteert geschikte groeperingsvormen, afgestemd op de te bereiken doelen, de beginsituatie en de aangereikte leerinhouden voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud of de onderwijscontext

Leerinhoud

De cursus is samengesteld uit een reeks didactische thema’s, en loopt synchroon met designlab II.

Je staat in deze cursus eerst stil bij het onderwijsgebied van het lesvak aardrijkskunde. We bekijken de ruimte als systeem en we gebruiken de geografische kubus als model voor systeemdenken.
We geven je voldoende voedingsbodem om de nieuwe eindtermen ruimtelijk bewustzijn te lezen en ermee aan de slag te taan.
De techniek verwerven van het thematisch clusteren staat in de cursus centraal: je tekent in groep een sterk en rijk aardrijkskundig lesthema uit , legt de lesdoelen en evaluatiecriteria vast, en deelt de leerinhouden in relevante lesfasen in, gekoppeld aan ondersteunende leermiddelen.
Aansluitend werken we stapsgewijs aan functionele lesvoorbereidingen aardrijkskunde en voeren we deze uit binnen designlab II.

In het laatste deel van de cursus zetten we onvervangbare leermiddelen functioneel in en experimenteren we met elementaire werkvormen in de aardrijkskundeles. Tenslotte zal je GIS als werkvorm integreren in een eenvoudige lescontext. Insteektaak 6 in de cursus is dan als het ware de afsluiter waarbij je GIS als werkvorm integreert in leerinhouden over je eigen woongemeente.




Studiematerialen (lijst)

Cursus aardrijkskunde II vakdidactiek.Verplicht€ 4,00
  • Auteur: Rita Heyrman
StudiewijzerVerplicht
Plantyn Algemene Wereldatlas, editie 2022.Verplicht€ 30,00
  • Auteur: Van Hecke Etienne e.a.
Vakdidactiek aardrijkskunde. Leraar worden en zijn.Verplicht€ 37,00
  • Auteur: An Steegen

Studiematerialen (tekst): Verplicht

cursus aardrijkskunde 2 toegepaste didactiek.

handboek vakdidactiek aardrijkskunde Leraar worden en zijn.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges21,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)100,00Opdrachten worden toegelicht in de studiewijzer.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)100,00Opdrachten kunnen bijgestuurd worden naar de tweede examenperiode toe op basis van aangeleverde feedback.

Toetsing (tekst)

De student wordt beoordeeld op basis van de vooropgestelde competenties, leerdoelen, lesdoelen en beheersingsniveaus.
Deze lesdoelen en beheersingsniveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing ervan gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.

Het OLOD aardrijkskunde didactiek II steunt volledig op permanente evaluatie. In deze werkperiode zal je diverse opdrachten individueel en in groep voorbereiden. Deze taken worden procesmatig begeleid. De evaluatie van en feedback op proces en product worden permanent geëvalueerd.