Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
PKV muziek Vakdidactiek V38451/3307/2425/1/03
Studiegids

PKV muziek Vakdidactiek V

38451/3307/2425/1/03
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • Project Kunstvakken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Alders Elisabeth, Vertommen Lore, Wolfs Elisabeth
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 74,40 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit vak leer je voor correcte didactische toepassingen maken en uitvoeren binnen de tweede en derde graad van het DKO.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
Zet de correcte (vak)didactiek in voor het onderwijsvak, met oog voor de verschillende elementen van hedendaagse didactische modellen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Integreert en linkt relevante maatschappelijke thema's en internationale ontwikkelingen in de lespraktijk, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: doelgericht werken
Gaat vaardig om met eindtermen, leerplannen van verschillende onderwijsverstrekkers en lesdoelen, op samenhangende wijze, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Ontwerpt effectieve lessen door leerstrategieën zoals herhaling, variatie in oefenmateriaal, afbouw in ondersteuning gericht in te zetten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
hanteert essentiële ICT tools correct, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Beoordeelt (les)materialen vanuit een aangereikt referentiekader, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Integreert innovatieve initiatieven in zijn/haar praktijkcontext, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
Hanteert didactische inzichten, onderwijskundige kaders en vakspecifieke strategieën ( formuleren doelen, werkvormen, didactische principes, instructies en vragen formuleren) bij observaties van de klaspraktijk of het uitwerken van een lesvoorbereiding, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
Benadert informatie op een kritisch-constructieve wijze, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
Maakt een planning op korte en lange termijn, voert uit en stuurt bij waar nodig, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
gebruikt verworven kennis en vaardigheden in nieuwe situaties, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Probeert nieuwe dingen uit met een kritische blik, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: moed
Creëert voor zichzelf de ruimte om te experimenteren, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: open houding
Neemt een kritische houding aan tav het eigen referentiekader, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

In het vak muzikale culturele vorming 2de graad worden de volgende leerdoelen getoetst die essentieel zijn om als bachelor leraar PKV later in het werkveld aan de slag te kunnen: kan een probleemanalyse maken van een melodische, ritmische of metrische leerinhoud of notenleerles niveau 2.3 en 2.4 kan de inhoud van de basiscompetenties van een les Muzikale Culturele Vorming 2.3 en 2.4 opnoemen en kan ernaar verwijzen bij het opstellen van een lesvoorbereiding, kan doelgericht te werk gaan in het aanbrengen van nieuwe leerinhoud 2.3 en 2.4, kan een les muzikale culturele vorming 2.3/2.4 logisch opbouwen, hanteert creatieve werkvormen bij het aanbrengen van een notenleerles, een ritmische oefening, een speelstuk, kan correct voorzingen in groep, , kan het zingen en begeleiden als geïntegreerde vaardigheid toepassen, kan klein ritmisch slagwerk en djembé gebruiken binnen de MCV lessen 2.3 en 2.4, kan theoretische oefeningen en gehooroefeningen opstellen met betrekking tot een opgegeven leerinhoud 2.3 en 2.4 - In het deelexamen Muzikale Culturele Vorming 3de graad worden de volgende leerdoelen getoetst die essentieel zijn om als bachelor leraar PKV later in het werkveld aan de slag te kunnen: hanteert de basiscompetenties en kerncompetenties van het raamleerplan van Kunstig Competent en van OVSG als inspiratiebron, herkent de stilistische kenmerken van elke muzikale stijlperiode, linkt de stijlkenmerken van elk genre aan relevante muzikale parameters, past de 5 smaakmakers toe die in elke les Muzikale Culturele Vorming (MCV) 3de graad obligaat aanwezig moeten zijn, selecteert representatieve voorbeelden binnen de historische uitvoeringspraktijk.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
SyllabusVerplicht

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing0,40 uren
  • Omschrijving: Mondeling examen AMV: 20'/student
    Mondeling examen AMC: 20'/student
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen62,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks53,33Methodiek MCV 2de graad , T. Johnson, momentopname mondeling examen, 25'/student
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks33,34thema Methodiek MCV 3de graad , L. Wolfs- mondeling examen 30'/student
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)13,33Permanente evaluatie, thema methodiek MCV 2de graad, T. Johnson
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks66,66thema Methodiek MCV 2de graad , T. Johnson, mondeling examen 25'/student
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks33,34thema Methodiek MCV 3de graad -E. Wolfs, mondeling examen 30'/student

Toetsing (tekst)

De student wordt beoordeeld op basis van de vooropgestelde competenties, leerdoelen, lesdoelen en beheersingsniveaus. Deze lesdoelen en beheersings-niveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing ervan gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.

De evaluatie van dit opleidingsonderdeel bestaat uit meerdere deelexamens. Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, maar voor één of meerdere deelexamens een deelcijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit deelcijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en moet de student dit deelexamen niet opnieuw afleggen in tweede examenperiode. De deelexamens waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10/20 behaalde, moet hij wel opnieuw afleggen in de tweede examenperiode.

Wanneer de student afwezig is op een deelexamen en geen recht heeft op een inhaalexamen, dan krijgt hij voor het deelexamen de code “F” van “Fail”. Indien de student een code “F” krijgt voor dit deelexamen, resulteert dit in een code “F” van “Fail” voor het gehele opleidingsonderdeel en slaagt de student bijgevolg niet voor dit opleidingsonderdeel.
Wanneer de student een deelcijfer behaalt voor één deelexamen dat kleiner is dan 8/20 of voor meer dan één deelexamen dat kleiner is dan 9,5/20 dan krijgt de student als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel eveneens een code “F” van “Fail” waardoor de student niet slaagt voor dit opleidingsonderdeel.
Indien de student voor één deelexamen een deelcijfer behaalt tussen 8/20 en 9,5/20, wordt de eindscore voor het opleidingsonderdeel bepaald door het gewogen gemiddelde van de deelexamens.

Voor de evaluatie van dit opleidingsonderdeel worden meerdere deelexamens georganiseerd. - In het deelexamen MCV 2de graad 5 worden de volgende leerdoelen getoetst die essentieel zijn om als bachelor leraar PKV later in het werkveld aan de slag te kunnen: kan verschillende spelvormen demonstreren, kan de basisprincipes i.v.m. het aanleren van een lied weergeven, illustreren en becommentariëren, kan verwijzen naar de juiste ontwikkelingsdoelen binnen het domein muziek, kan de inhoud van het raamleerplan van de 2de graad (MCV + groepsmusiceren) becommentariëren en ernaar verwijzen bij het opmaken van een lesvoorbereiding, rekening houdend met de doelgroep kinderen, jongeren, volwassenen, kan de moeilijkheden rond taal, tekst, stemgebruik, ritme, melodie, vorm, enz. die een gekozen lied voor kinderen, jongeren en volwassenen met zich meebrengt weergeven, duiden, illustreren en becommentariëren, kan de didactische bruikbaarheid van liedmateriaal (ook meerstemmig) voor kinderen, jongeren en volwassenen bepalen, kan de moeilijkheden rond taal, tekst, stemgebruik, ritme, melodie, vorm, enz. die een gekozen lied voor kinderen, jongeren en volwassenen met zich meebrengt weergeven, duiden, illustreren en becommentariëren, kan opnoemen met welke aspecten moet worden rekening gehouden bij het schrijven van een lied. - In het deelexamen MCV 3de graad 5 worden de volgende leerdoelen getoetst die essentieel zijn om als bachelor leraar PKV later in het werkveld aan de slag te kunnen: exploreert verschillende methodes en kan ze hanteren in functie van lespraktijk, gebruikt bibliografische en digitale bronnen doelgericht in functie van lespraktijk, hanteert het minimum leerplan AMC en het aangepaste leerplan van OVSG als inspiratiebron, kent het raamleerplant Kunstig Competent en maakt functionele lesvoorbereidingen met integratie van bronvermelding en bruikbaar lesmateriaal.