Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Professionalisering minor29934/3307/2425/1/67
Studiegids

Professionalisering minor

29934/3307/2425/1/67
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het kleuteronderwijs
  • Educatieve bachelor in het lager onderwijs
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs
    Keuzepakket:
    • Afstudeerprofiel V + VI
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Christiaens Maja, Wets Diana
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (Academiejaar) of 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Onderwijsorganisatie (tekst)

De studiewijzer brengt het opleidingsonderdeel verder in kaart en biedt houvast om het studiemateriaal te verwerken en de beoogde leerdoelen te verwerven. De studiewijzer is te raadplegen op de elektronische leeromgeving Blackboard.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: constructief samenwerken
overlegt met lectoren en/of externen over het af te leggen traject en geeft de conclusies weer in een verslag (engagement)
Interactie: taal ontwikkelen
stelt in correct en gepast taalgebruik een portfolio op
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
reflecteert kritisch over wat het bijscholingstraject hem bood, wat hij hieruit meeneemt naar de eigen onderwijspraktijk en licht dit toe (perspectiefneming)
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
Geeft, vanuit de eigen opgestelde beginsituatie, aan wat en hoe hij wil leren
raadpleegt minstens 2 betrouwbare bronnen en linkt deze met het gevolgde traject
gaat actief op zoek naar leerkansen die het kennen/kunnen verbreden/verdiepen (Open houding)
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
Stelt een planning op, voert deze uit en stuurt bij waar nodig
Zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
geeft aan hoe hij zijn comfortzone verlaten heeft, rekening houdend met eigen mogelijkheden en grenzen (moed)

Leerinhoud

In dit opleidingsonderdeel ga je zelf actief op zoek naar je eigen leerkansen om zo je eigen kennen en kunnen te verbreden/te verdiepen.Dat doe je op basis van minstens twee betrouwbare bronnen, welke je nadien ook verwerkt.  Na goedkeuring van de opleiding kan je effectief van start gaan met je te volgen professionaliseringskansen. In je portfolio reflecteer je kritisch over op welke manier het bijscholingstraject een meerwaarde is voor je eigen onderwijspraktijk. Je toont aan dat je de leerkansen kan plannen en indien nodig kan bijsturen. Tevens omschrijf je jouw inhoudelijke groei vertrekkende vanuit je persoonlijke beginsituatie gekoppeld aan de ontvangen feedback. Je neemt zelf initiatief om, in de loop van het academiejaar, minimum drie keer een overlegmoment te organiseren met de cursusverantwoordelijke waarbij je de meerwaarde van het professionaliseringstraject in kaart brengt.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Digitapcursus Professionalisering minorVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werktijd buiten de contacturen75,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio100,00

Toetsing (tekst)

Voor dit opleidingsonderdeel zal geen examen georganiseerd worden.

Ter evaluatie zal de student 3 bijscholingen en/of lezingen, die inhoudelijk gerelateerd zijn aan het leraarsberoep of de onderwijswereld, bijwonen.
De student verkent op eigen initiatief het mogelijke aanbod.
Na de deelname levert de student volgende gegevens in bij de titularis vóór het einde van de examenperiode:
- Bewijs van aanwezigheid
- Verslag (min. 200, max. 1000 worden per bijscholing): zelf geschreven tekst waarin je duidelijk maakt welke inhoud er werd aangeboden en waarbij je een beschrijving geeft over de relevantie ervan voor je latere beroep als leraar.