Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
AA vakinhoud I.3 Thema 4 Bodem onder je voeten, Thema 5 Landbouw als ruimtegebruiker36436/3307/2425/1/72
Studiegids

AA vakinhoud I.3 Thema 4 Bodem onder je voeten, Thema 5 Landbouw als ruimtegebruiker

36436/3307/2425/1/72
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • Aardrijkskunde
In andere opleidingen:
  • Educatieve bachelor secundair onderwijs (1 onderwijsvak, Antwerpen) als AA vakinhoud I.3 Thema 4 Bodem onder je voeten, Thema 5 Landbouw als ruimtegebruiker
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Gérardy Elisabeth
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 76,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Binnen de vijf opgestarte leerlijnen (topografie, TGV, actualiteit, GIS, excursies-terreintechnieken) passen we de specifieke leerinhouden toe binnen de aangereikte vakinhoudelijke thema’s in steeds complexere contexten. Procesevaluatie wordt geïntegreerd in de opeenvolgende thema’s, binnen de specifieke leerinhouden.

De cursus aardrijkskunde I-3 vakinhoud is opgebouwd uit twee thematische modules, met telkens opgemaakte cursus en bijhorende uitgebreide digitale leeromgeving:
thema 4: Basis in bodemkunde.
thema 5: Landbouw als ruimtegebruiker.

Het cursusmateriaal bestaat uit verschillende complementaire documenten: de syllabus waarin de essentiële leerinhouden werden opgenomen, de thematische PowerPoints welke niet alleen de leerinhouden samenvatten maar ook de noodzakelijke structuren meegeven, verdiepend bronmateriaal, insteektaken en cases op digitap en tenslotte, de onmisbare atlas om het ruimtelijke perspectief niet uit het oog te verliezen.
Speciale aandacht gaan naar de insteektaken en cases aangeduid in de cursustekst. Zij vertrekken van de cursusinhouden en dienen door jou uitgevoerd te worden als voorbereiding op de volgende contacturen. Meestal zijn kaartoefeningen, oefeningen waarbij actualiteit wordt geïntegreerd en cases. Zij verduidelijken of verdiepen de cursusinhouden voor jou, zij worden formatief onmiddellijk beoordeeld en van feedback voorzien, maar krijgen meestal geen formatieve score.

De leerinhouden uit het olod aardrijkskunde I-3 vakinhoud zijn geïntegreerd in de voor de student verplichte outdoor-activiteiten: excursie-terreintechnieken in de Heuvelstreek en excursie Scheldepolders.
De vijf opgestarte leerlijnen (topografie, TGV, actualiteit, GIS, excursies-terreintechnieken) brengen specifieke leerinhouden samen welke doorheen de opleiding mee evolueren in complexere contexten. Procesevaluatie wordt geïntegreerd in de opeenvolgende thema’s en geïntegreerd in de specifieke leerinhouden. De leerlijnen worden tijdens de opleiding verder aangestuurd vanuit de opleidingsonderdelen toegepaste didactiek.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: taal ontwikkelen
gebruikt vakterminologie correct en adequaat in diverse opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
hanteert essentiële ICT tools correct, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Past de vakgerelateerde basisprincipes, theoretische kaders en experimenten correct toe in gevarieerde opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte leerinhoud
Beheerst vakgerelateerde basiskennis en -vaardigheden bij in complexiteit toenemende contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Licht theoretische kaders toe, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: goesting
toont zich leergierig, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

Aardrijkskunde I-3 vakinhoud omvat twee vakinhoudelijke thema's: thema 4, basis in bodemkunde en thema 5, landbouw als ruimtegebruiker.

In thema 4, basis in bodemkunde, staan we in eerste instantie stil bij de bodemkundige basisbegrippen en de samenstelling van een bodem. Van hieruit leggen we de link naar bodemkenmerken en verdiepen we ons in bodemontwikkeling en bodemclassificatie Vervolgens focussen we ons op de bodemkaart op verschillende schaalniveaus en bakenen we de voornaamste bodemsoorten af. Tenslotte staan we stil bij de grote bodemproblemen en de noodzaak en technieken voor duurzaam bodemgebruik.

In thema 5, landbouw als ruimtegebruiker, staan we eerst stil bij landschappen en de manier waarop zij onderwerp zijn van de aardrijkskundelessen in de eerste graad. We diepen het begrip ‘geografische streek’ uit en overlopen de afgebakende geografische streken in België en koppelen hier landschapselementen, bodem en landbouwtype aan. De ruimtelijke impact van landbouw in België staat hier centraal.
De landbouw als ruimtegebruiker in de wereld plaatst wereldlandbouw binnen de eindtermen van de tweede graad. Landbouw beschouwen we als een economisch systeem met ruimtelijke gevolgen. We analyseren de voorkomende processen en proberen ze te verklaren vanuit de onderliggende mechanismen om te eindigen met een wereldfacetkaart van landbouwsystemen. Vervolgens staan we uitgebreid stil bij de manier waarop politiek de landbouw stuurt op lokaal, supranationaal (door de EU), op wereldvlak (door de WTO). Tenslotte toetsen we deze economische sector aan het duurzaamheidsgegeven.

Studiematerialen (lijst)

Cursus aardrijkskunde I-3 vakinhoud, thema 4, bodemkunde.Verplicht€ 2,00
  • Auteur: Rita Heyrman
Cursus aardrijkskunde I-3 vakinhoud, thema 5 - landbouw in de wereld.Verplicht€ 4,00
  • Auteur: Rita Heyrman
Studiewijzer aardrijkskunde vakinhoudVerplicht
  • Auteur: Rita Heyrman
Plantyn Algemene Wereldatlas, editie 2022.Verplicht€ 30,00
  • Auteur: Van Hecke Etienne e.a.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing1,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges (dagtraject)11,00 uren
Practicum en/of oefeningen (dagtraject)10,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00Examenduur bedraagt 60 min. Schriftelijk examen. Deze examentijd is exclusief de extra examentijd. Hiervoor mag je nog 1/4 tijd extra rekenen.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)20,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00Examenduur bedraagt 60 min. Schriftelijk examen. Deze examentijd is exclusief de extra examentijd. Hiervoor mag je nog 1/4 tijd extra rekenen.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)20,00

Toetsing (tekst)

De student wordt beoordeeld op basis van de vooropgestelde competenties, leerdoelen, lesdoelen en beheersingsniveaus.
Deze lesdoelen en beheersingsniveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing ervan gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.