Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
IG vakinhoud I.1 Het leven van Mohamed36604/3307/2425/1/61
Studiegids

IG vakinhoud I.1 Het leven van Mohamed

36604/3307/2425/1/61
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • Islamitische godsdienst
In andere opleidingen:
  • Educatieve bachelor secundair onderwijs (1 onderwijsvak, Antwerpen) als IG vakinhoud I.1 Het leven van Mohamed
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): El Meziani Mourad
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Het leven van de profeet Mohamed

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: taal ontwikkelen
gebruikt vakterminologie correct en adequaat in diverse opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
hanteert essentiële ICT tools correct, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Past de vakgerelateerde basisprincipes, theoretische kaders en experimenten correct toe in gevarieerde opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte leerinhoud
Beheerst vakgerelateerde basiskennis en -vaardigheden bij in complexiteit toenemende contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Licht theoretische kaders toe, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: goesting
toont zich leergierig, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

De belangrijkste feiten en ontwikkelingen tijdens het leven van de profeet Mohamed worden bestudeerd en kritisch benaderd. Verder worden de voorbeeldige gedragingen uit het leven van de profeet als richtingswijzers genomen en geprojecteerd in onze hedendaagse pluralistische samenleving. Op die manier worden de lokale en universele dimensies van zijn gedrag gecontextualiseerd en geactualiseerd. Controversiële gebeurtenissen uit zijn leven, waaronder polygamie, veldslagen en de leeftijd m.b.t. het huwelijk met Aicha worden tijdens de colleges behandeld.


Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
PowerPoint presentatiesVerplicht
In de voetstappen van de profeet – Lessen uit het leven van MohammedVerplicht€ 29,90
  • Auteur: Tariq Ramadan
Biografie van de Profeet Mohammed, het zegel der profeetschapAanbevolen€ 20,00
  • Auteur: Safi al-Rahman al- Mubarakfuri
Het leven van de profeet Mohammed (vrede zij met hem).Aanbevolen€ 22,50
  • Auteur: Ahajjaj Jamal

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges21,00 uren
  • Duur: Semester
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren
  • Duur: Semester

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00Digitaal examen met een duurtijd van 120 min. Deze examentijd is exclusief de extra examentijd. Hiervoor mag je nog 1/4 tijd extra rekenen.
Eerste examenperiodePortfolio20,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00Digitaal examen met een duurtijd van 120 min. Deze examentijd is exclusief de extra examentijd. Hiervoor mag je nog 1/4 tijd extra rekenen.
Tweede examenperiodePortfolio20,00Portfolio.

Toetsing (tekst)

De student wordt beoordeeld op basis van de vooropgestelde competenties, leerdoelen, lesdoelen en beheersingsniveaus.
Deze lesdoelen en beheersingsniveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing ervan gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.

Aanwezigheid tijdens de lessen is aangewezen voor dit opleidingsonderdeel aangezien actieve participatie in de lessen nodig is om ervoor te zorgen dat de student de beoogde competenties voldoende ontwikkelt. Elke afwezigheid tijdens een aangekondigd presentatie - of evaluatiemoment dient gewettigd te worden.