Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
IG vakinhoud I.2 Inleiding tot de geloofsleer36605/3307/2425/1/95
Studiegids

IG vakinhoud I.2 Inleiding tot de geloofsleer

36605/3307/2425/1/95
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • Islamitische godsdienst
In andere opleidingen:
  • Educatieve bachelor secundair onderwijs (1 onderwijsvak, Antwerpen) als IG vakinhoud I.2 Inleiding tot de geloofsleer
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): El Meziani Mourad
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Geloofsleer

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: taal ontwikkelen
gebruikt vakterminologie correct en adequaat in diverse opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
hanteert essentiële ICT tools correct, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Past de vakgerelateerde basisprincipes, theoretische kaders en experimenten correct toe in gevarieerde opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte leerinhoud
Beheerst vakgerelateerde basiskennis en -vaardigheden bij in complexiteit toenemende contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Licht theoretische kaders toe, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: goesting
toont zich leergierig, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

De inhouden omvatten de vaktermen en de basiskennis rond de zes geloofsfundamenten. De geloofsfundamenten worden in detail bestudeerd, namelijk: de eenheid van Allah, Zijn namen en eigenschappen, de Engelen, de Boeken, de Profeten, de Dag des Oordeels en de Voorbeschikking. Verder wordt de relatie tussen 'mens en religie' uitgediept. De eigenschappen en kenmerken van de profeten worden geanalyseerd en belicht, daar ze als voorbeeldfunctie dienen. De historische evolutie en ideologieën van de geloofsleer worden hermeneutisch benaderd en er wordt een link gelegd naar de verschillende levensbeschouwingen.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
PowerPoint presentatiesVerplicht
Arrisala (Deel 1 – Geloofsleer)Verplicht€ 14,99
  • Auteur: Mhamed Aarab
Islamitische geloofsprincipes (al-Fiqh Al-Akbar)Aanbevolen€ 20,00
  • Auteur: A. Abu Yusuf
Wie is moslim? Geloof en secularisatie onder westerse moslimsAanbevolen€ 22,50
  • Auteur: Mohamed Ajouaou

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges21,00 uren
  • Duur: Semester
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren
  • Duur: Semester

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Digitaal examen met een duurtijd van 120 min. De student is verplicht aan de lessen voor dit opleidingsonderdeel deel te nemen aangezien actieve participatie in de lessen nodig is om ervoor te zorgen dat de student de beoogde competenties voldoende ontwikkelt.
Elke afwezigheid tijdens een presentatiemoment dient gewettigd te worden. Deze examentijd is exclusief de extra examentijd. Hiervoor mag je nog 1/4 tijd extra rekenen.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Digitaal examen met een duurtijd van 120 min. Deze examentijd is exclusief de extra examentijd. Hiervoor mag je nog 1/4 tijd extra rekenen.

Toetsing (tekst)

De student wordt beoordeeld op basis van de vooropgestelde competenties, leerdoelen, lesdoelen en beheersingsniveaus.
Deze lesdoelen en beheersingsniveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing ervan gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.

Aanwezigheid tijdens de lessen is aangewezen voor dit opleidingsonderdeel  aangezien actieve participatie in de lessen nodig is om ervoor te zorgen dat de student de beoogde competenties voldoende ontwikkelt. Elke afwezigheid tijdens een aangekondigd presentatie - of evaluatiemoment dient gewettigd te worden.