Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
AA vakinhoud II.2 Thema 8 Havens als economische poorten, Thema 9 Geomorfologie36439/3307/2425/1/77
Studiegids

AA vakinhoud II.2 Thema 8 Havens als economische poorten, Thema 9 Geomorfologie

36439/3307/2425/1/77
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • Aardrijkskunde
In andere opleidingen:
  • Educatieve bachelor secundair onderwijs (1 onderwijsvak, Antwerpen) als AA vakinhoud II.2 Thema 8 Havens als economische poorten, Thema 9 Geomorfologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Gérardy Elisabeth
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 91,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Binnen de vijf opgestarte leerlijnen (topografie, TGV, actualiteit, GIS, excursies-terreintechnieken) passen we de specifieke leerinhouden toe binnen de aangereikte vakinhoudelijke thema’s in steeds complexere contexten. Procesevaluatie wordt geïntegreerd in de opeenvolgende thema’s, binnen de specifieke leerinhouden.

De cursus aardrijkskunde II-2 vakinhoud is opgebouwd uit twee thematische modules, met telkens opgemaakte cursus en bijhorende uitgebreide digitale leeromgeving:
thema 8: Havens als motor voor het economische leven.
thema 9: Geomorfologie

Het cursusmateriaal bestaat uit verschillende complementaire documenten: de syllabus waarin de essentiële leerinhouden werden opgenomen, de thematische PowerPoints welke niet alleen de leerinhouden samenvatten maar ook de noodzakelijke structuren meegeven, verdiepend bronmateriaal, insteektaken en cases op digitap en tenslotte, de onmisbare atlas om het ruimtelijke perspectief niet uit het oog te verliezen.
Speciale aandacht gaan naar de insteektaken en cases, aangeduid in de cursustekst. Zij vertrekken van de cursusinhouden en dienen door jou uitgevoerd te worden als voorbereiding op de volgende contacturen. Meestal zijn kaartoefeningen, oefeningen waarbij actualiteit wordt geïntegreerd en cases. Zij verduidelijken of verdiepen de cursusinhouden voor jou, zij worden formatief onmiddellijk beoordeeld en van feedback voorzien, maar krijgen meestal geen formatieve score.

De leerinhouden uit het olod aardrijkskunde II-2 vakinhoud zijn geïntegreerd in of worden toegepast in voor de student in drie verplichte outdoor-activiteiten: excursies en terreinwerk.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: taal ontwikkelen
gebruikt vakterminologie correct en adequaat in diverse opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Gebruikt een gepaste en correcte onderwijs-, instructie- en studietaal, zowel mondeling als schriftelijk.
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
hanteert essentiële ICT tools correct, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Licht theoretische kaders toe, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Beheerst vakgerelateerde basiskennis en -vaardigheden, bij in complexiteit toenemende contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Demonstreert vakmanschap, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Past de vakgerelateerde basisprincipes, theoretische kaders en experimenten correct toe in gevarieerde opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: engagement
Neemt verantwoordelijkheid op voor zichzelf, de ander en de taak, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Toont betrokkenheid, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

Aardrijkskunde II-1 vakinhoud omvat twee vakinhoudelijke thema's: thema 8, havens als motor voor economische ontwikkeling en thema 9, geomorfologie.

In thema 8, havens als motor voor economische ontwikkeling, staan we in eerste instantie stil bij begripsafbakening en economische belang van havens. Vervolgens werken we Antwerpen uit als voorbeeld van een maritieme haven. Tenslotte illustreren we het economisch belang van wereldhavens aan de hand van recente data en toetsen we het huidige duurzaamheidsdenken af aan de ontwikkeling van maritiem transport en havenexploitatie.

In thema 9, geomorfologie, staan we eerst stil bij de behandeling van het reliëf in de school-aardrijkskunde en besteden we aandacht aan reliëfterminolige, reliëfclassificatie en de voorstelling van het reliëf. Vervolgens overlopen we systematisch de geomorfologische processen en kaderen we hun inpakt op het reliëf: verwering en hellingsprocessen, erosie door water, ijs en wind en tenslotte kustvorming en karstwerking. Tenslotte bespreken we in dit thema één reliëfvorm uitgebreid als momentopname in de geomorfologische cyclus en kan je de toepassing op andere terugvinden in diverse excursiebundels dit en volgend academiejaar.

Binnen het olod aardrijkskunde II-2 vakinhoud programmeren we drie voor de student verplichte outdoor-activiteiten: excursie-terreintechnieken in Hoog-België, excursie-terreintechnieken in Laag-België en excursie in het Antwerps havengebied.

Studiematerialen (lijst)

Cursus aardrijkskunde II-2 vakinhoud, thema 8, havens als motor voor het economische leven.Verplicht€ 3,00
  • Auteur: Rita Heyrman
Cursus aardrijkskunde II-2 vakinhoud, thema 9, geomorfologie.Verplicht€ 3,00
  • Auteur: Rita Heyrman
Studiewijzer aardrijkskunde vakinhoudVerplicht
  • Auteur: Rita Heyrman
Plantyn Algemene Wereldatlas, editie 2022.Verplicht€ 30,00
  • Auteur: Van Hecke Etienne e.a.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing1,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges (dagtraject)10,00 uren
Practicum en/of oefeningen (dagtraject)26,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00Examenduur bedraagt maximaal 60 min. Schriftelijk examen. Deze examentijd is exclusief de extra examentijd. Hiervoor mag je nog 1/4 tijd extra rekenen.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)20,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00Examenduur bedraagt maximaal 60 min. Schriftelijk examen. Deze examentijd is exclusief de extra examentijd. Hiervoor mag je nog 1/4 tijd extra rekenen.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)20,00

Toetsing (tekst)

De student wordt beoordeeld op basis van de vooropgestelde competenties, leerdoelen, lesdoelen en beheersingsniveaus.
Deze lesdoelen en beheersingsniveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing ervan gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.