Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
MU vakinhoud II.3 Arrangeren36637/3307/2425/1/19
Studiegids

MU vakinhoud II.3 Arrangeren

36637/3307/2425/1/19
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 1
    Keuzeoptie:
    • Muzikale Opvoeding
In andere opleidingen:
  • Educatieve bachelor secundair onderwijs (1 onderwijsvak, Antwerpen) als MU vakinhoud II.3 Arrangeren
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Vertommen Lore
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Thema arrangeren: de student kan een lied bewerken en aanleren, een speelstuk bewerken en aanleren en een partituur maken met digitaal muzieknotatieprogramma (elementaire verdieping aansluitend op arrangeren 1).

Thema ICT: Ableton is een sequencersoftware en hulpmiddel voor muziekproductie. Het programma wordt gebruikt om te componeren en te arrangeren, maar ook als instrument bij live optredens. In deze lessenreeks leren de studenten het gebruik van dit veelzijdige programma.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: taal ontwikkelen
gebruikt vakterminologie correct en adequaat in diverse opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Gebruikt een gepaste en correcte onderwijs-, instructie- en studietaal, zowel mondeling als schriftelijk.
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
hanteert essentiële ICT tools correct, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Licht theoretische kaders toe, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Beheerst vakgerelateerde basiskennis en -vaardigheden, bij in complexiteit toenemende contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Demonstreert vakmanschap, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Past de vakgerelateerde basisprincipes, theoretische kaders en experimenten correct toe in gevarieerde opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: engagement
Neemt verantwoordelijkheid op voor zichzelf, de ander en de taak, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Toont betrokkenheid, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

Het OLOD arrangeren 2 (II.3) heeft de volgende thema's:
-arrangeren 
-ICT

Binnen arrangeren komen de volgende muzikale vaardigheden aan bod: elementaire verdieping aansluitend op arrangeren 1.
In ICT wordt het softwareprogramma Ableton aangereikt, met als doel dit in de lespraktijk te kunnen toepassen.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Eigen nota'sVerplicht
LeadsheetsVerplicht
PartiturenVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges17,00 uren
Practicum en/of oefeningen4,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)66,66Thema arrangeren: de permanente evaluatie bevat ook een schriftelijke eindopdracht, nl. het maken van één arrangement.
De inleverdatum hiervan wordt nog bekendgemaakt. Aanwezigheid in de lessen verplicht.
Thema ICT:
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)33,34Thema ICT Ableton: opdrachten in de les.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks33,34Thema ICT : Ableton, opdracht inleveren.
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks66,66Thema arrangeren: schriftelijke eindopdracht, nl. het maken van enkele arrangementen.
De inleverdatum hiervan wordt nog bekendgemaakt.

Toetsing (tekst)

Aanwezigheid tijdens de lessen is aangewezen voor dit opleidingsonderdeel aangezien actieve participatie in de lessen nodig is om ervoor te zorgen dat de student de beoogde competenties voldoende ontwikkelt. Elke afwezigheid tijdens een aangekondigd presentatie - of evaluatiemoment dient gewettigd te worden.
De evaluatie voor dit opleidingsonderdeel bestaat uit meerdere deelexamens, bijv. een test en opdrachten. Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, maar voor één of meerdere deelexamens een deelcijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit deelcijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en moet de student dit deelexamen niet opnieuw afleggen in de tweede examenperiode. De deelexamens waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, moet hij wel opnieuw afleggen in de tweede examenperiode.

De student wordt beoordeeld op basis van de vooropgestelde competenties, leerdoelen, lesdoelen en beheersingsniveaus.
Deze lesdoelen en beheersingsniveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing ervan gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.