Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Groeiportfolio III+IV36400/3307/2425/1/12
Studiegids

Groeiportfolio III+IV

36400/3307/2425/1/12
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Beine Ann, Bisschops Patrick, Hancké Tom, Van Doren Liesbeth
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

(eerder ingeschreven voor AA Werkplekleren III + IV OF eerder ingeschreven voor EC Werkplekleren III + IV OF eerder ingeschreven voor BE Werkplekleren III + IV OF eerder ingeschreven voor BI Werkplekleren III + IV OF eerder ingeschreven voor BR Werkplekleren III + IV OF eerder ingeschreven voor EN Werkplekleren III + IV OF eerder ingeschreven voor FR Werkplekleren III + IV OF eerder ingeschreven voor GE Werkplekleren III + IV OF eerder ingeschreven voor GEZ Werkplekleren III + IV OF eerder ingeschreven voor IG Werkplekleren III + IV OF eerder ingeschreven voor LO Werkplekleren III + IV OF eerder ingeschreven voor MU Werkplekleren III + IV OF eerder ingeschreven voor MO Werkplekleren III + IV OF eerder ingeschreven voor NCZ Werkplekleren III + IV OF eerder ingeschreven voor NE Werkplekleren III + IV OF eerder ingeschreven voor PAV Werkplekleren III + IV OF eerder ingeschreven voor PKV muziek Werkplekleren III + IV OF eerder ingeschreven voor TE Werkplekleren III + IV OF eerder ingeschreven voor WI Werkplekleren III + IV OF simultaan te volgen met AA Werkplekleren III + IV OF simultaan te volgen met EC Werkplekleren III + IV OF simultaan te volgen met BE Werkplekleren III + IV OF simultaan te volgen met BI Werkplekleren III + IV OF simultaan te volgen met BR Werkplekleren III + IV OF simultaan te volgen met EN Werkplekleren III + IV OF simultaan te volgen met FR Werkplekleren III + IV OF simultaan te volgen met GE Werkplekleren III + IV OF simultaan te volgen met GEZ Werkplekleren III + IV OF simultaan te volgen met IG Werkplekleren III + IV OF simultaan te volgen met LO Werkplekleren III + IV OF simultaan te volgen met MU Werkplekleren III + IV OF simultaan te volgen met MO Werkplekleren III + IV OF simultaan te volgen met NCZ Werkplekleren III + IV OF simultaan te volgen met NE Werkplekleren III + IV OF simultaan te volgen met PAV Werkplekleren III + IV OF simultaan te volgen met PKV muziek Werkplekleren III + IV OF simultaan te volgen met TE Werkplekleren III + IV OF simultaan te volgen met WI Werkplekleren III + IV) .

OLR-Leerdoelen (lijst)

Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
Analyseert eigen beperkende overtuigingen m.b.t. zelfgestuurd leren om ze bij te sturen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Kan waarderen wat verworven is en benoemen waar groeikansen liggen, zonder het competentie-gevoel te schaden, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Destilleert belangrijke aandachtspunten uit feedback en integreert deze in het eigen handelen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Formuleert leerdoelen, binnen en buiten het interessegebied, die uitdagend, haalbaar en motiverend zijn, voor dit opleidingsonderdeel/ de aangereikte inhoud
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
Hanteert een growth - mindset t.o.v. het eigen leren en het leren van anderen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
gebruikt verworven kennis en vaardigheden in nieuwe situaties, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Neemt in het kader van maatschappelijke dienstverlening taken en rollen op en zet daarbij zijn expertise en persoonlijke talenten in met goesting, betrokkenheid en engagement, voor dit opleidingsonderdeel/ de aangereikte inhoud
Past cognitieve, metacognitieve,- affectieve inzichten en vaardigheden toe om zich te verdiepen in (nieuwe) leerinhouden, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: moed
verlaat zijn comfortzone om hindernissen binnen keuze-en ontwikkelingsprocessen en de persoonlijke groei te overwinnen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Creëert voor zichzelf de ruimte om te experimenteren, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

Met gerichte opdrachten stuur je je professionele ontwikkeling aan.
In dit opleidingsonderdeel ga je zelf actief op zoek naar je eigen leerkansen om zo je kennis, vaardigheden en attitudes te verbreden/te verdiepen en ga je effectief aan de slag met je te volgen professionaliseringskansen (workshops volgen).
Tijdens de sessies reflecteer je op een kritische manier over je ontwikkeling als leerkracht in spe binnen werkplekleren en zoek je naar wegen om daaruit te leren in functie van je verdere schoolloopbaan en je toekomstig beroep van leerkracht. We vragen dus een gezonde dosis zelfinzicht en reflectieve vaardigheden om jezelf op die manier bij te sturen. Tijdens de sessies werken we graag met de methodieken van GRROW en/of de collegiale consultatie. Het is belangrijk om daarbij jouw inhoudelijke groei te beschrijven vertrekkende vanuit je persoonlijke beginsituatie naar de uiteindelijke groeipositie verkregen na ontvangen feedback gedurende het hele academiejaar.
Hiervoor (1) noteer je werkpunten, oplossingen en effecten en bespreekt die tijdens de coachingsmomenten. Het is de bedoeling de gekozen oplossingen telkens effectief in de praktijk probeert te brengen om zo echt persoonlijke groei te realiseren in de loop van het academiejaar.
(2) Verder zal je actief inzetten voor activiteiten in het kader van maatschappelijke dienstverlening.
Tijdens de eerste les gaan we uitgebreid in op de twee pijlers van dit olod : maatschappelijke dienstverlening en persoonlijke groei.


Studiematerialen (lijst)

digitale leeromgeving lesmateriaalVerplicht
digitapccursus GroeiportfolioVerplicht
Studiewijzer groeiportfolioVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren14,00 uren
  • Omschrijving: Opstartende sessie, coachingssessies semester 1, tussentijdse sessie, coachingsessies semester 2, afrondende sessie.
  • Duur: Academiejaar
Werkplekleren en/of stage10,00 uren
  • Omschrijving: Activiteiten Maatschappelijke Dienstverlening.
Werktijd buiten de contacturen51,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio100,00

Toetsing (tekst)

De student wordt beoordeeld op basis van de vooropgestelde competenties, leerdoelen, lesdoelen en beheersingsniveaus.
Deze lesdoelen en beheersingsniveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing ervan gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.