Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
EN vakinhoud IV.1 Taal en Cultuur36704/3307/2425/1/66
Studiegids

EN vakinhoud IV.1 Taal en Cultuur

36704/3307/2425/1/66
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Engels
In andere opleidingen:
  • Educatieve bachelor secundair onderwijs (1 onderwijsvak, Antwerpen) als EN vakinhoud IV.1 Taal en Cultuur
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Hargreaves Stephen
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

mondeling examen van 30' per student

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: taal ontwikkelen
gebruikt vakterminologie correct en adequaat in diverse opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
hanteert essentiële ICT tools correct, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Omschrijft en verklaart nieuwe inhouden inzichtelijk vanuit aangeboden bronmateriaal, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Licht theoretische kaders toe, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Verdiept zich zelfstandig in nieuwe leerinhouden om met passie en de nodige expertise deze leerinhouden in te zetten als leerkracht, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Beheerst vakgerelateerde basiskennis en -vaardigheden, bij in complexiteit toenemende contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Demonstreert vakmanschap, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Past de vakgerelateerde basisprincipes, theoretische kaders en experimenten correct toe in gevarieerde opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Neemt een kritisch-constructieve houding aan bij het inzetten van vakinhoudelijke kennis en vaardigheden en de keuze van leermateriaal en handboeken, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: engagement
Neemt verantwoordelijkheid en zelfstandigheid bij het kwaliteitsvol uitwerken van een (vakgerelateerde) opdracht, individueel of in groep, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: moed
Neemt initiatief, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

Leerinhouden

• Grammatica: hoofdstukken die behandeld zijn bij Engels 1, 2, 3 moeten natuurlijk nog altijd gekend zijn. Op het examen kunnen dus ook toepassingen van deze grammatica gevraagd worden (bijvoorbeeld: een korte uitleg over de werking of een invuloefening waarbij werkwoorden in de juist tijd gezet worden).

o Boeken:
o Oxford Practice Grammar: Advanced (OUP)
o An A to Z of Common Errors (Garant)

• Woordenschat wordt uitgebreid a.d.h.v. literaire teksten en artikels over onderwerpen, en wordt voornamelijk op zelfstandige basis verwerkt. In de les worden communicatieve oefeningen gemaakt over de woordenschat. De studenten leggen ook woordenlijsten aan met nieuwe woordenschat.

o Boeken:
o English Vocabulary in Use: Upper-Intermediate (CUP)
o An A to Z of Common Errors (Garant)

• Er worden zowel fictie als non-fictieteksten behandeld. De student bereidt deze teksten voor door ze te lezen en woordenschat en informatie over de auteur/tijdsperiode op te zoeken. Het is belangrijk dat de student zich ook een opinie vormt over de thema’s van de teksten

o Cursussen:
o English Literature: a Reader (Universitas, AP)
o Background information: the English-Speaking Culture (Universitas, AP)

• De student leest per semester drie boeken. De student wordt bij dit opleidingsonderdeel ook gestuurd in zijn/haar boekenkeuze. Per boek wordt er ook een boekopdracht gemaakt. (zie uitleg portfolio).

• Van de student wordt ook verwacht dat hij/zij verwerkingsopdrachten maakt buiten de les.

• In bepaalde colleges wordt de klasgroep ook gesplitst waarbij enerzijds zelfstandig gewerkt wordt (a.h.v. bvb. webquests) en anderzijds communicatieve vaardigheden worden geoefend met de lector. Deze activiteiten worden ook meegenomen in de evaluatie.

• De student doet ook aan peer-teaching.

• De student vergroot zijn kennis over de Anglosaksische cultuur door websites te raadplegen, podcasts te beluisteren, nieuwsuitzendingen te volgen… Ook de SSL-opdrachten dragen hiertoe bij.

• Al het voorbereidende werk wordt samen gebracht in het porfolio.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
English Vocabulary in use: Upper-Intermediate Book with Answers and Enhanced eBookVerplicht€ 36,00
  • Auteur: M. McCarthy & F. O'Dell
Oxford Practice Grammar Advanced with key Updated editionVerplicht€ 30,00
  • Auteur: George Yule
Digitale leeromgevingVerplicht€ 5,00

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen57,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00mondeling examen 30'/student
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00mondeling examen 30'/student

Toetsing (tekst)

De student wordt beoordeeld op basis van de vooropgestelde competenties, leerdoelen, lesdoelen en beheersingsniveaus.
Deze lesdoelen en beheersingsniveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing ervan gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.