Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
IG vakinhoud III.2 Wereldreligies en interlevensbeschouwelijke dialoog36723/3307/2425/1/33
Studiegids

IG vakinhoud III.2 Wereldreligies en interlevensbeschouwelijke dialoog

36723/3307/2425/1/33
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Islamitische godsdienst
In andere opleidingen:
  • Educatieve bachelor secundair onderwijs (1 onderwijsvak, Antwerpen) als IG vakinhoud III.2 Wereldreligies en interlevensbeschouwelijke dialoog
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): El Meziani Mourad
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: taal ontwikkelen
gebruikt vakterminologie correct en adequaat in diverse opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
hanteert essentiële ICT tools correct, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Licht theoretische kaders toe, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Beheerst vakgerelateerde basiskennis en -vaardigheden, bij in complexiteit toenemende contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Demonstreert vakmanschap, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Past de vakgerelateerde basisprincipes, theoretische kaders en experimenten correct toe in gevarieerde opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: engagement
Toont betrokkenheid, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: goesting
Toont de ambitie om zelfstandig of in groepsverband zijn kwaliteiten in te zetten, handelen/denken bij te sturen om onderwijsgerelateerde taken tot een goed einde te brengen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

We maken inleidend kennis met de vijf wereldgodsdiensten, elk vanuit volgende dimensies: rituelen, spiritualiteit, verhalen, historie, gebouwen, geloofsinhoud, kunst. Het humanisme wordt doorheen de lessen ook belicht. We doen dit vanuit de voorkeursoptie voor het zoeken naar de overeenkomsten, eerder dan naar de verschillen tussen de religies/levensbeschouwingen. We oefenen hiermee de interlevensbeschouwelijke competenties.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
PowerPoint presentatiesVerplicht
99 verhalen met een knipoogAanbevolen€ 22,50
  • Auteur: Chantal Leterme
De vijf religies van de wereldAanbevolen€ 22,99
  • Auteur: Henk Schouten
De wereldgodsdiensten over schepping, verlossing en leven na de doodAanbevolen€ 28,35
  • Auteur: Catherine Cornille
Een geschiedenis van GodAanbevolen€ 24,99
  • Auteur: Karen Armstrong
Een wereld van religiesAanbevolen€ 41,95
  • Auteur: John Bowker
Over engelen, goden en heldenAanbevolen€ 29,99
  • Auteur: Janny van der Molen
Religie herzienAanbevolen€ 22,50
  • Auteur: Jonas Slaats
Religie in beeldAanbevolen€ 19,95
  • Auteur: Margeet De Heer
Wereldwijd, verhalen van overalAanbevolen
  • Auteur: Kolet Jansen ea

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen57,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeProjectopdracht50,00
Eerste examenperiodeProjectopdracht50,00ILC-project.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeOnderzoeksopdracht50,00De student verricht en geïndividualiseerde opdracht.
Tweede examenperiodeProjectopdracht50,00

Toetsing (tekst)

De student wordt beoordeeld op basis van de vooropgestelde competenties, leerdoelen, lesdoelen en beheersingsniveaus.
Deze lesdoelen en beheersingsniveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing ervan gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.


Aanwezigheid tijdens de lessen is aangewezen voor dit opleidingsonderdeel  aangezien actieve participatie in de lessen nodig is om ervoor te zorgen dat de student de beoogde competenties voldoende ontwikkelt. Elke afwezigheid tijdens een aangekondigd presentatie - of evaluatiemoment dient gewettigd te worden.