Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
PKV muziek vakinhoud IV.1 Muzikale begeleiding36761/3307/2425/1/64
Studiegids

PKV muziek vakinhoud IV.1 Muzikale begeleiding

36761/3307/2425/1/64
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Project Kunstvakken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Rymen Tine, Schampheleer Stefaan, Steeman Greet
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd/getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Voor de evaluatie van dit opleidingsonderdeel worden meerdere deelexamens georganiseerd.
- In het deelexamen Praktische Harmonie 4 worden de volgende leerdoelen getoetst die essentieel zijn om als bachelor leraar PKV later in het werkveld aan de slag te kunnen: De student zingt moeilijkere notenleerlessen en begeleidt zichzelf aan de piano, De student begeleidt zichzelf met gepaste harmonisatie en begeleidingsmotief aan de piano bij het zingen van een prima vista melodie met gebruik van tussendominanten en nevengraden, De student hecht belang aan muzikaliteit in alle parameters (volume, tempo, continuïteit,...), De student demonstreert de verder ontwikkelde pianotechnische vaardigheden door middel van pianorepertoire en oefeningen, De student zingt melodieën en speelt eigengemaakte begeleidingen met gebruik van nevengraden aan de piano en kan die transponeren, De student speelt een atonale improvisatie met aandacht voor vorm en expressie aan de piano.
- In het deelexamen Muziektheorie 4 worden de volgende leerdoelen getoetst die essentieel zijn om als bachelor leraar PKV later in het werkveld aan de slag te kunnen: De student analyseert composities uit verscheidene stijlperiodes, De student vergaart inzichten betreffende de compositiemethodes en technieken doorheen de westerse muziekgeschiedenis, De student krijgt verschillende handvaten om op zelfstandige wijze een compositie te kunnen analyseren.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: taal ontwikkelen
gebruikt vakterminologie correct en adequaat in diverse opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
hanteert essentiële ICT tools correct, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Omschrijft en verklaart nieuwe inhouden inzichtelijk vanuit aangeboden bronmateriaal, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Licht theoretische kaders toe, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Verdiept zich zelfstandig in nieuwe leerinhouden om met passie en de nodige expertise deze leerinhouden in te zetten als leerkracht, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Beheerst vakgerelateerde basiskennis en -vaardigheden, bij in complexiteit toenemende contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Demonstreert vakmanschap, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Past de vakgerelateerde basisprincipes, theoretische kaders en experimenten correct toe in gevarieerde opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Neemt een kritisch-constructieve houding aan bij het inzetten van vakinhoudelijke kennis en vaardigheden en de keuze van leermateriaal en handboeken, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: engagement
Neemt verantwoordelijkheid en zelfstandigheid bij het kwaliteitsvol uitwerken van een (vakgerelateerde) opdracht, individueel of in groep, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: moed
Neemt initiatief, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

Het opleidingsonderdeel Muzikale Begeleiding 4 heeft 2 thema's:
- Muziektheorie 4
- Praktische Harmonie 4

Studiematerialen (lijst)

Studiewijzer (beschikbaar via Digitap)Verplicht
Cursus Praktische harmonie en partiturenVerplicht€ 5,00
Digitale leeromgevingVerplicht€ 5,00
www.imslp.orgVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks50,00thema Praktische harmonie 4 - praktijk examen, G. Steeman: 15'/student in lokaal 4.015 + 15'/student voorbereiding in lokaal 4.014
code fail is hier van toepassing
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks33,33thema Muziektheorie 4 - E. Alders, 30'/student in lokaal met piano, geslaagd deelcijfer is overdraagbaar
code fail is hier van toepassing
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)16,67thema Praktische harmonie 4 , G. Steeman,
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks33,33Thema muziektheorie 4, E. Alders,
30'/student in lokaal met piano
code fail is hier van toepassing
code fail is hier van toepassing
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks66,67thema Praktische harmonie 4 - praktijk examen: 15'/student in lokaal 4.015 + 15'/student voorbereiding in lokaal 4.014
code fail is hier van toepassing

Toetsing (tekst)

De evaluatie van dit opleidingsonderdeel bestaat uit meerdere deelexamens. Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, maar voor één of meerdere deelexamens een deelcijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit deelcijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en moet de student dit deelexamen niet opnieuw afleggen in de tweede examenperiode.

Wanneer een student afwezig is op een deelexamen of een onvolledig deelexamen aflegt en geen recht heeft op een inhaalexamen, dan krijgt hij voor het deelexamen de code "F" van "Fail".
Indien de student een code "F" krijgt voor dit deelexamen, resulteert dit in een code "F" van "Fail" voor het gehele opleidingsonderdeel en slaagt de student bijgevolg niet voor dit opleidingsonderdeel.

Wanneer de student een deelcijfer behaalt voor één deelexamen dat kleiner is dan 8/20 of voor meer dan één deelexamen dat kleiner is dan 9,5/20 dan krijgt de student als eindresultaaat voor het gehele opleidingsonderdeel eveneens een code "F" van "Fail" waardoor de student niet slaagt voor dit opleidingsonderdeel.

De deelexamens waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10/20 behaalde, moet hij wel opnieuw afleggen in de tweede examenperiode.

De student wordt beoordeeld op basis van de vooropgestelde competenties, leerdoelen, lesdoelen en beheersingsniveaus. Deze lesdoelen en beheersings-niveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing ervan gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.