Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Groeiportfolio V + VI38397/3307/2425/1/10
Studiegids

Groeiportfolio V + VI

38397/3307/2425/1/10
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Beine Ann, Duchatelet Lisa, Hancké Tom, Van Doren Liesbeth, Van Elsacker Annick
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 77,00 uren

Volgtijdelijkheid

(eerder ingeschreven voor Groeiportfolio III+IV OF simultaan te volgen met Groeiportfolio III+IV) OF (eerder ingeschreven voor Werkplekleren V + VI, voor de twee onderwijsvakken OF simultaan te volgen met Werkplekleren V + VI, voor de twee onderwijsvakken).

OLR-Leerdoelen (lijst)

Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
Analyseert eigen beperkende overtuigingen m.b.t. zelfgestuurd leren om ze bij te sturen, die van tel zijn bij de opgenomen OLODS in het inschrijvingsprogramma
Kan waarderen wat verworven is en benoemen waar groeikansen liggen, zonder het competentie-gevoel te schaden, voor de opgenomen OLODS in het inschrijvingsprogramma
Destilleert belangrijke aandachtspunten uit feedback en integreert deze in het eigen handelen, uit de opgenomen OLODS in het inschrijvingsprogramma
Formuleert voor zichzelf leerdoelen, binnen en buiten het interessegebied, die uitdagend, haalbaar en motiverend zijn, voor de opgenomen OLODS in het inschrijvingsprogramma
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
Hanteert een growth - mindset t.o.v. het eigen leren en het leren van anderen, in de opgenomen OLODS in het inschrijvingsprogramma
Zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
Neemt in het kader van maatschappelijke dienstverlening taken en rollen op en zet daarbij zijn expertise en persoonlijke talenten in met goesting, betrokkenheid en engagement, voor dit opleidingsonderdeel/ de aangereikte inhoud
Gebruikt verworven kennis en vaardigheden in nieuwe situaties, in de opgenomen OLODS in het inschrijvingsprogramma
Past cognitieve, metacognitieve,- affectieve inzichten en vaardigheden toe om zich te verdiepen in (nieuwe) leerinhouden, van de opgenomen OLODS in het inschrijvingsprogramma
Attitude: moed
Creëert voor zichzelf de ruimte om te experimenteren met de aangereikte inhoud en beoogde competenties in de opgenomen OLODS in het inschrijvingsprogramma
Verlaat zijn comfortzone om hindernissen binnen keuze-en ontwikkelingsprocessen en de persoonlijke groei te overwinnen, in de opgenomen OLODS in het inschrijvingsprogramma

Leerinhoud

Met gerichte opdrachten stuur je je professionele ontwikkeling aan.
In dit opleidingsonderdeel ga je zelf actief op zoek naar je eigen leerkansen om zo je kennis, vaardigheden en attitudes te verbreden/te verdiepen en ga je effectief aan de slag met je te volgen professionaliseringskansen (workshops volgen).

Tijdens de sessies reflecteer je op een kritische manier over je ontwikkeling als leerkracht in spe tijdens werkplekleren en zoek je naar wegen om daaruit te leren in functie van je verdere schoolloopbaan en je toekomstig beroep van leerkracht. We vragen dus een gezonde dosis zelfinzicht en reflectieve vaardigheden om jezelf op die manier bij te sturen. Tijdens de sessies werken we graag met de methodieken van GRROW en/of de collegiale consultatie. Het is belangrijk om daarbij jouw inhoudelijke groei te beschrijven vertrekkende vanuit je persoonlijke beginsituatie naar de uiteindelijke groeipositie verkregen na ontvangen feedback gedurende het hele academiejaar.

Hiervoor (1) noteer je werkpunten, oplossingen en effecten en bespreekt die tijdens de coachingsmomenten. Het is de bedoeling de gekozen oplossingen telkens effectief in de praktijk probeert te brengen om zo echt persoonlijke groei te realiseren in de loop van het academiejaar.
(2) Verder zal je actief inzetten voor activiteiten in het kader van maatschappelijke dienstverlening.

Tijdens de eerste sessie gaan we uitgebreid in op de twee pijlers van dit olod : maatschappelijke dienstverlening en persoonlijke groei.

Studiematerialen (lijst)

digitapccursus GroeiportfolioVerplicht
Studiewijzer groeiportfolioVerplicht
Teams - groeiportfolioVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren12,00 uren
Werkplekleren en/of stage10,00 uren
Werktijd buiten de contacturen55,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio100,00

Toetsing (tekst)

De student wordt beoordeeld op basis van de vooropgestelde competenties, leerdoelen, lesdoelen en beheersingsniveaus.
Deze lesdoelen en beheersingsniveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing ervan gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.