Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
AA Vakinhoud V.1 Thema 14 kosmografie (even jaren)38471/3307/2425/1/04
Studiegids

AA Vakinhoud V.1 Thema 14 kosmografie (even jaren)

38471/3307/2425/1/04
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • Aardrijkskunde
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Gérardy Elisabeth
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Binnen de vijf opgestarte leerlijnen (topografie, TGV, actualiteit, GIS, excursies-terreintechnieken) passen we de specifieke leerinhouden toe binnen de aangereikte vakinhoudelijke thema’s in steeds complexere contexten. Procesevaluatie wordt geïntegreerd in de opeenvolgende thema’s, binnen de specifieke leerinhouden.

De cursus aardrijkskunde III-1/V-1 vakinhoud is opgebouwd uit één thematische module, met telkens opgemaakte cursus en bijhorende uitgebreide digitale leeromgeving:
thema 14, kosmografie.
Het cursusmateriaal bestaat uit verschillende complementaire documenten: de syllabus waarin de essentiële leerinhouden werden opgenomen, de thematische PowerPoints welke niet alleen de leerinhouden samenvatten maar ook de noodzakelijke structuren meegeven, verdiepend bronmateriaal, insteektaken en cases op digitap en tenslotte, de onmisbare atlas om het ruimtelijke perspectief niet uit het oog te verliezen.
Speciale aandacht gaan naar de insteektaken en cases aangeduid in de cursustekst. Zij vertrekken van de cursusinhouden en dienen door jou uitgevoerd te worden als voorbereiding op de volgende contacturen. Meestal zijn kaartoefeningen, oefeningen waarbij actualiteit wordt geïntegreerd en cases. Zij verduidelijken of verdiepen de cursusinhouden voor jou, zij worden formatief onmiddellijk beoordeeld en van feedback voorzien, maar krijgen meestal geen formatieve score.

De leerinhouden uit het olod aardrijkskunde III-1/V-1 vakinhoud zijn geïntegreerd in of worden toegepast de voor de student verplichte outdoor-activiteiten.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
hanteert essentiële ICT tools correct, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Licht theoretische kaders toe, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Beheerst vakgerelateerde basiskennis en -vaardigheden, bij in complexiteit toenemende contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Demonstreert vakmanschap, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Past de vakgerelateerde basisprincipes, theoretische kaders en experimenten correct toe in gevarieerde opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
Benadert informatie op een kritisch-constructieve wijze, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
handelt vanuit een onderzoekende houding, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: goesting
Toont de ambitie om zelfstandig of in groepsverband zijn kwaliteiten in te zetten, handelen/denken bij te sturen om onderwijsgerelateerde taken tot een goed einde te brengen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

Aardrijkskunde III-1/V-1 vakinhoud omvat slechts één vakinhoudelijke thema: thema 14, kosmografie. Dit thema wordt tweejaarlijks, in de even jaren aangeboden: 2024-2025.

In dit thema besteden we eerst aandacht aan de waarnemingen in het heelal en de verschillende afstandsmaten. We bespreken de opbouw van het heelal, waarbij we sterren klasseren, de levensloop van een ster bekijken en opzoek gaan naar de orde in het heelal en haar onstaansgeschiedenis in modellen bekijken.
Vervolgens zoomen we in op het zonnestelsel waarbij we de zon als ster analyseren. In het zonnestelsel zoeken we naar regelmaat en vergelijken we de opeenvolgende planeten, kometen en meteorieten. Tenslotte staan we ook hier stil bij de mogelijke ontstaanswijzen.
De Maan, onze persoonlijke satelliet krijgt aandacht door rotatie en revolutie te behandelen, de schijngestalten en verduisteringen te analyseren en tenslotte, de relatie te leggen tussen aantrekkingskracht en het ontstaan getijden.
Ten slotte staan we uitgebreid stil bij de rotatie- en revolutiebeweging van de aarde en hun gevolgen op allerlei verschijnselen op aarde.

Een les-in-situ in het planetarium wordt aan dit topic gelinkt.

Studiematerialen (lijst)

cursus aardrijkskunde 3-5, thema 14, kosmografieVerplicht€ 5,00
  • Auteur: Rita HEYRMAN
Studiewijzer aardrijkskunde vakinhoudVerplicht
  • Auteur: Rita Heyrman
Plantyn Algemene Wereldatlas, editie 2022.Verplicht€ 31,40
  • Auteur: Van Hecke Etienne e.a.

Onderwijsorganisatie

Dagtraject
Hoor- en/of werkcolleges (dagtraject)10,00 uren
Practicum en/of oefeningen (dagtraject)8,00 uren
Werktijd buiten de contacturen (dagtraject)57,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00Examenduur bedraagt maximaal 90 min. Schriftelijk examen. Deze examentijd is exclusief de extra examentijd. Hiervoor mag je nog 1/4 tijd extra rekenen.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)30,00Opdrachten worden toegelicht in de studiewijzer.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks70,00Examenduur bedraagt maximaal 90 min. Schriftelijk examen. Deze examentijd is exclusief de extra examentijd. Hiervoor mag je nog 1/4 tijd extra rekenen.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)30,00Opdrachten kunnen bijgestuurd worden als voorbereiding op de tweede examenperiode

Toetsing (tekst)

De student wordt beoordeeld op basis van de vooropgestelde competenties, leerdoelen, lesdoelen en beheersingsniveaus.
Deze lesdoelen en beheersingsniveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing ervan gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.