Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
MU Vakinhoud V.2 Algemene muzikale vorming38423/3307/2425/1/21
Studiegids

MU Vakinhoud V.2 Algemene muzikale vorming

38423/3307/2425/1/21
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • Muzikale Opvoeding
In andere opleidingen:
  • Educatieve bachelor secundair onderwijs (1 onderwijsvak, Antwerpen) als MU Vakinhoud V.2 Algemene muzikale vorming
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Alders Elisabeth, Rymen Tine, Schampheleer Stefaan, Wolfs Elisabeth
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Voor de evaluatie van dit opleidingsonderdeel worden meerdere deelexamens georganiseerd:

-In het deelexamen muziekgeschiedenis 5 worden de volgende leerdoelen getoetst die essentieel zijn om als bachelor leraar muziek later in het werkveld aan de slag te kunnen: gebruikt kwalitatief beeld- en klankmateriaal tijdens exploratie stijlen en genres, selecteert relevante muziekvoorbeelden ter bevordering van het muziekhistorisch inzicht.

-In het deelexamen AML 5 worden de volgende leerdoelen getoetst die essentieel zijn om als bachelor leraar muziek later in het werkveld aan de slag te kunnen: ontwikkelt een intern gehoor (niveau 2), kan een notenleerles zowel prima vista als voorbereid uitvoeren.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
hanteert essentiële ICT tools correct, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Licht theoretische kaders toe, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Beheerst vakgerelateerde basiskennis en -vaardigheden, bij in complexiteit toenemende contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Demonstreert vakmanschap, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Past de vakgerelateerde basisprincipes, theoretische kaders en experimenten correct toe in gevarieerde opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
Benadert informatie op een kritisch-constructieve wijze, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
handelt vanuit een onderzoekende houding, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: goesting
Toont de ambitie om zelfstandig of in groepsverband zijn kwaliteiten in te zetten, handelen/denken bij te sturen om onderwijsgerelateerde taken tot een goed einde te brengen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

Algemene muziekleer AML 5

Muziekgeschiedenis 5

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Cursus Algemene MuziekleerVerplicht
Cursus muziekgeschiedenisVerplicht
Handboek Rythme mesuré: uitverkocht via Standaard Boekhandel dus via een andere weg aan te schaffenVerplicht€ 13,60
Handboek Vademecum van de Algemene MuziekleerVerplicht€ 19,50
  • Auteur: Gistelinck D.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
Practicum en/of oefeningen30,00 uren
Werktijd buiten de contacturen27,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks33,34Thema muziekgeschiedenis 5, mondeling examen 20' per student, geslaagd deelcijfer is overdraagbaar, code FAIL is van toepassing
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks66,66vaardigheidstoets hands off, Thema AML 5, mondeling examen, 20' per student, geslaagd deelcijfer is overdraagbaar, code FAIL is van toepassing
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks33,34Thema muziekgeschiedenis 5, mondeling examen, 20' per student, geslaagd deelcijfer is overdraagbaar, code FAIL is van toepassing
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks66,66vaardigheidstoets hands off, Thema AML 5, mondeling examen, 20' per student, geslaagd deelcijfer is overdraagbaar, code FAIL is van toepassing

Toetsing (tekst)

Aanwezigheid tijdens de lessen is aangewezen voor dit opleidingsonderdeel aangezien actieve participatie in de lessen nodig is om ervoor te zorgen dat de student de beoogde competenties voldoende ontwikkelt. Elke afwezigheid tijdens een aangekondigd presentatie - of evaluatiemoment dient gewettigd te worden.
De evaluatie voor dit opleidingsonderdeel bestaat uit meerdere deelexamens, bijv. een test en opdrachten. Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, maar voor één of meerdere deelexamens een deelcijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit deelcijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en moet de student dit deelexamen niet opnieuw afleggen in de tweede examenperiode. De deelexamens waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, moet hij wel opnieuw afleggen in de tweede examenperiode.

De student wordt beoordeeld op basis van de leerdoelen, de lesdoelen en beheersingsniveaus.
Deze lesdoelen en beheersingsniveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing van het gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.