Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
PKV muziek Vakinhoud V.2 Muziektheorie38433/3307/2425/1/70
Studiegids

PKV muziek Vakinhoud V.2 Muziektheorie

38433/3307/2425/1/70
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • Project Kunstvakken
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Rymen Tine, Schampheleer Stefaan, Wolfs Elisabeth
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid/tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie/tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 18,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Dit vak omvat de basisprincipes van de Westerse tonale functionele harmonie.  Je leert harmonische basisprogressies schrijven volgens de klassieke theorieën.  Daarnaast kan je een muziekstuk harmonisch analyseren en werk je aan je harmonisch inzicht en gehoor.  Je leert in dit vak om deze principes toe te passen in arrangementen voor je eigen muzieklessen. 

In het vak luisterpraktijk leer je de opgedane kennis van de muziekgeschiedenis koppelen aan praktijkgerichte luistervoorbeelden en oefeningen.



OLR-Leerdoelen (lijst)

Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
hanteert essentiƫle ICT tools correct, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Licht theoretische kaders toe, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Beheerst vakgerelateerde basiskennis en -vaardigheden, bij in complexiteit toenemende contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Demonstreert vakmanschap, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Past de vakgerelateerde basisprincipes, theoretische kaders en experimenten correct toe in gevarieerde opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
Benadert informatie op een kritisch-constructieve wijze, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
handelt vanuit een onderzoekende houding, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: goesting
Toont de ambitie om zelfstandig of in groepsverband zijn kwaliteiten in te zetten, handelen/denken bij te sturen om onderwijsgerelateerde taken tot een goed einde te brengen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

Dit vak omvat de basisprincipes van de Westerse tonale functionele harmonie.  Je leert harmonische basisprogressies schrijven volgens de klassieke theorieën.  Daarnaast kan je een muziekstuk harmonisch analyseren en werk je aan je harmonisch inzicht en gehoor.  Je leert in dit vak om deze principes toe te passen in arrangementen voor je eigen muzieklessen.

In het vak luisterpraktijk leer je de opgedane kennis van de muziekgeschiedenis koppelen aan praktijkgerichte luistervoorbeelden en oefeningen.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Cursus Luisterpraktijk 5Verplicht
Cursus Muziektheorie en harmonie 3Verplicht
PowerPoint presentatiesVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges (dagtraject)18,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio66,66Geslaagd deelcijfer is overdraagbaar naar tweede zittijd, code FAIL is van toepassing
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks33,34mondeling examen Luisterpraktijk 5, 30' per student, geslaagd deelcijfer is overdraagbaar naar tweede zittijd, code FAIL is van toepassing
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio66,66code FAIL is van toepassing
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks33,34Mondeling examen Luisterpraktijk 5, 30' per student, code FAIL is van toepassing

Toetsing (tekst)

De evaluatie van dit opleidingsonderdeel bestaat uit meerdere deelexamens. Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, maar voor één of meerdere deelexamens een deelcijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit deelcijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en moet de student dit deelexamen niet opnieuw afleggen in tweede examenperiode. De deelexamens waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10/20 behaalde, moet hij wel opnieuw afleggen in de tweede examenperiode.

Wanneer de student afwezig is op een deelexamen en geen recht heeft op een inhaalexamen, dan krijgt hij voor het deelexamen de code “F” van “Fail”. Indien de student een code “F” krijgt voor dit deelexamen, resulteert dit in een code “F” van “Fail” voor het gehele opleidingsonderdeel en slaagt de student bijgevolg niet voor dit opleidingsonderdeel.
Wanneer de student een deelcijfer behaalt voor één deelexamen dat kleiner is dan 8/20 of voor meer dan één deelexamen dat kleiner is dan 9,5/20 dan krijgt de student als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel eveneens een code “F” van “Fail” waardoor de student niet slaagt voor dit opleidingsonderdeel.
Indien de student voor één deelexamen een deelcijfer behaalt tussen 8/20 en 9,5/20, wordt de eindscore voor het opleidingsonderdeel bepaald door het gewogen gemiddelde van de deelexamens.

Voor de evaluatie van dit opleidingsonderdeel worden meerdere deelexamens georganiseerd. - In het deelexamen MCV 2de graad 5 worden de volgende leerdoelen getoetst die essentieel zijn om als bachelor leraar PKV later in het werkveld aan de slag te kunnen: kan verschillende spelvormen demonstreren, kan de basisprincipes i.v.m. het aanleren van een lied weergeven, illustreren en becommentariëren, kan verwijzen naar de juiste ontwikkelingsdoelen binnen het domein muziek, kan de inhoud van het raamleerplan van de 2de graad (MCV + groepsmusiceren) becommentariëren en ernaar verwijzen bij het opmaken van een lesvoorbereiding, rekening houdend met de doelgroep kinderen, jongeren, volwassenen, kan de moeilijkheden rond taal, tekst, stemgebruik, ritme, melodie, vorm, enz. die een gekozen lied voor kinderen, jongeren en volwassenen met zich meebrengt weergeven, duiden, illustreren en becommentariëren, kan de didactische bruikbaarheid van liedmateriaal (ook meerstemmig) voor kinderen, jongeren en volwassenen bepalen, kan de moeilijkheden rond taal, tekst, stemgebruik, ritme, melodie, vorm, enz. die een gekozen lied voor kinderen, jongeren en volwassenen met zich meebrengt weergeven, duiden, illustreren en becommentariëren, kan opnoemen met welke aspecten moet worden rekening gehouden bij het schrijven van een lied. - In het deelexamen MCV 3de graad 5 worden de volgende leerdoelen getoetst die essentieel zijn om als bachelor leraar PKV later in het werkveld aan de slag te kunnen: exploreert verschillende methodes en kan ze hanteren in functie van lespraktijk, gebruikt bibliografische en digitale bronnen doelgericht in functie van lespraktijk, hanteert het minimum leerplan AMC en het aangepaste leerplan van OVSG als inspiratiebron, kent het raamleerplant Kunstig Competent en maakt functionele lesvoorbereidingen met integratie van bronvermelding en bruikbaar lesmateriaal.


De student wordt beoordeeld op basis van de vooropgestelde competenties, leerdoelen, lesdoelen en beheersingsniveaus. Deze lesdoelen en beheersings-niveaus staan in detail omschreven in de bij de ECTS-fiche/het OLOD behorende studiewijzer. De beoordeling/toetsing ervan gebeurt op basis van alle richtlijnen vermeld in deze studiewijzer.