Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Taalvaardige leraar37981/3308/2425/1/21
Studiegids

Taalvaardige leraar

37981/3308/2425/1/21
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Antwerpen)
In andere opleidingen:
  • Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Mechelen) als Taalvaardige leraar
  • Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Turnhout) als Taalvaardige leraar
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Bernaert Ilse, De Beule Els, De Grave Hanne, Ruttens Inge
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester) of 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Komt aan bod in dit opleidingsonderdeel:

- Nederlands als onderwijstaal

- Feedback geven (mondeling en schriftelijk)

- Tips voor helder taalgebruik

- Lesmateriaal ontwikkelen

- Tips voor communicatie met anderstalige leerlingen en ouders

- Verbindende communicatie

OLR-Leerdoelen (lijst)

leerbevordering: de beginsituatie bepalen
De student gebruikt heldere taal
interactie: constructief samenwerken
De student formuleert in communicatie met een leerling of zijn ouders op een respectvolle manier feedback
De student hanteert professioneel taalgebruik in zijn schriftelijke en mondelinge communicatie met collega's
interactie: diversiteit hanteren
De student past de inzichten in de talige culturele diversiteit van een grootstedelijke context toe.
De student houdt rekening met diverse culturele referentiekaders in de omgang met leerlingen en hun ouders
De student past in zijn schriftelijke en in mondelinge communicatie zijn taal aan aan de noden van de leerling
De student past in zijn schriftelijke en in mondelinge communicatie zijn taal aan aan de noden van de ouders
interactie: taal ontwikkelen
De student gebruikt heldere taal
De student stelt leerlingenmateriaal op in Standaardsnederlands
De student zet het uitgebreid taalregister gericht in om de taalontwikkeling van de leerlingen te stimuleren
De student reflecteert op basis van het model van verbindende communicatie over het eigen denken en handelen in relatie tot anderen
zelfontwikkeling: planmatig handelen
De student gaat gericht op zoek naar leerkansen om de eigen professionele identiteit te versterken
zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
De student wendt hulpbronnen aan om tot een correct en professioneel taalgebruik te komen (schriftelijk en mondeling)

Leerinhoud

- Nederlands als onderwijstaal

- Feedback geven (mondeling en schriftelijk)

- Tips voor helder taalgebruik

- Lesmateriaal ontwikkelen

- Tips voor communicatie met anderstalige leerlingen en ouders

- Verbindende communicatie



Studiematerialen (lijst)

Cursusmateriaal via DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges
Practicum en/of oefeningen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00