Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Werken met leerlingen in de klas37982/3308/2425/1/55
Studiegids

Werken met leerlingen in de klas

37982/3308/2425/1/55
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Antwerpen)
In andere opleidingen:
  • Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Mechelen) als Werken met leerlingen in de klas
  • Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Turnhout) als Werken met leerlingen in de klas
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): De Laet Els
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester) of 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Dit is het tweede opleidingsonderdeel in de pedagogische lijn. In deze leerlijn focussen we op de omgang tussen leerkracht en leerling en op alles wat het leerproces beïnvloedt. In dit opleidingsonderdeel werken we verder aan de pedagogische vaardigheden die jou als leerkracht helpen om je relationeel kapitaal maximaal in te zetten. We kijken ook samen hoe je in je klas kan zorgen voor rust en structuur, heldere verwachtingen en grenzen. Als leerkracht ondersteun je leerlingen bij het leren én bij hun (leer)houding. Dit doen we vanuit de principes van verbindend gezag: gezag dat warmte en geloven in de eigen mogelijkheden van de leerlingen uitstraalt maar dat ook de stevigheid van het formuleren van en vasthouden aan verwachtingen en grenzen uitdraagt.

OLR-Leerdoelen (lijst)

interactie: de klas managen
De student bepaalt actiepunten voor de eigen leerkrachtstijl op basis van ervaringen in de stage/de werkplek en inzichten in de aangereikte handelingskaders
De student analyseert welke pedagogisch-didactische maatregelen bijdragen tot een krachtig klasmanagement
De student analyseert de dynamische inzet van leerkrachthoudingen in functie van klasmanagement
interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
De student analyseert hoe hij zich in functie van zijn klasmanagement verbindend en respectvol op kan stellen in relatie tot de leerling
De student bepaalt acties om een gestructureerd, rustig klasklimaat met heldere afspraken, regels, grenzen en routines te realiseren
zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
De student reflecteert over het belang van het opbouwen van een relatie met alle leerlingen met het oog op een inspirerend en veilig leerklimaat
De student analyseert hoe het gedrag van leerlingen door het gericht inzetten van verbindend gezag beïnvloed wordt

Leerinhoud

Blik op de leerling
o Leerlingenbehoeften
o Leerling-leerling relaties
o Probleemgedrag in de klas

Blik op de leerkracht
o Zelfbewuste leerkracht
o Leerling-leerkracht relatie
o Communicatie als bouwsteen

Installeren, monitoren en regisseren van een warm en veilig klasklimaat
o Een klasklimaat gekenmerkt door structuur en rust
o Verbindend gezag

Studiematerialen (lijst)

(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
  • Auteur: lector
Cursusmateriaal via DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges
Individuele begeleiding
Practicum en/of oefeningen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00