Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Werken met leerlingen37983/3308/2425/1/89
Studiegids

Werken met leerlingen

37983/3308/2425/1/89
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Antwerpen)
In andere opleidingen:
  • Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Mechelen) als Werken met leerlingen
  • Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Turnhout) als Werken met leerlingen
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): De Beule Els, De Grave Hanne, De Laet Els
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester) of 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Dit opleidingsonderdeel is het eerste onderdeel van de leerlijn pedagogiek. In deze leerlijn focussen we op de omgang tussen leerkracht en leerling en op alles wat het leerproces beïnvloedt. In “werken met leerlingen” leer je kijken naar leerlingen vanuit verschillende perspectieven: de “bril” van de zelfdeterminatietheorie, de “bril” van de adolescentiefase en de “bril” van het gedrag. Daarnaast krijg je in dit opleidingsonderdeel een degelijke basiskennis mee over hoe mensen leren. We bespreken de meest gangbare leertheorieën, de executieve functies, hoe het geheugen werkt, welke leerstrategieën leerlingen kunnen inzetten en hoe we motivatie kunnen vasthouden of verhogen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
De student analyseert de didactisch-pedagogische aanpak in een gesimuleerde context op basis van kennis over de werking van het geheugen
interactie: diversiteit hanteren
De student analyseert in een gesimuleerde context de excecutieve functies van een adolescent
interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
De student koppelt inzicht in de theorie van het geheugen aan diverse leerstrategieën .
De student analyseert in een gesimuleerde context acties die in de omgang met leerlingen de psychologische basisbehoeften ondersteunen
De student analyseert ontwikkelingspsychologische kenmerken van een adolescent
De student analyseert de motivatie van een adolescent op basis van de motivatietheorieën

Leerinhoud

– Blik op de leerling:
o psychologische basisbehoeften
o leeftijdsfase adolescentie
o gedrag: uitlokkers en consequenties
– Blik op het leerproces:
o executieve functies
o geheugen en leerstrategieën
o motivatie
– Achtergrondinformatie: basis leerstrategieën

Studiematerialen (lijst)

(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
  • Auteur: lector
Cursusmateriaal via DigitapVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges
Individuele begeleiding
Practicum en/of oefeningen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00