Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Praktijk op de eigen werkplek 137985/3308/2425/1/60
Studiegids

Praktijk op de eigen werkplek 1

37985/3308/2425/1/60
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Antwerpen)
    Keuzeoptie:
    • LIO
In andere opleidingen:
  • Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Mechelen) als Praktijk op de eigen werkplek 1
  • Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Turnhout) als Praktijk op de eigen werkplek 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): Geuvens Liesbeth, Vermylen Paul, Verstockt Inge
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester) of 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Je voert pedagogische, didactische en observatieopdrachten uit op de school waar je tewerkgesteld bent.

OLR-Leerdoelen (lijst)

leerbevordering: de beginsituatie bepalen
De student past het taalgebruik aan aan de doelgroep
De student zet gerichte observaties in om het profiel van de doelgroep te doorgronden en participeert waar mogelijk.
De student beslist, ondersteund door de mentor, welke didactische principes extra aandacht moeten krijgen en verwerkt deze in een les of een aantal lesfasen
De student kiest, ondersteund door de mentor, een selectie van werkvormen en leermiddelen die helpen om de lesdoelen efficiƫnt te bereiken
De student gebruikt heldere taal
De student zet gerichte observaties in om vakdidactische en vakinhoudelijke inzichten te verwerven.
leerbevordering: doelgericht werken
De student bakent in zijn lesvoorbereiding duidelijke lesfasen af en zorgt voor vlotte overgangen.
De student observeert en rapporteert over de lesfasen en de overgangen tussen de lesfasen
De student past de gekozen didactische principes toe
De student voert de gekozen werkvormen vaardig uit en zet leermiddelen gericht in
De student benadrukt de lesfasen en verzorgt de overgangen tussen de lesfasen
leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
De student bereidt een les of een aantal lesfasen voor vertrekkend vanuit het werkplan van de mentor
De student stelt voor een les of voor een aantal lesfasen duidelijke lesdoelstellingen op.
De student bepaalt, ondersteund door de mentor, de leerinhoud om de lesdoelen te bereiken.
interactie: constructief samenwerken
De student profileert zich als beginnend leerkracht op de werkplek
interactie: de klas managen
De student heeft een actieve, gepaste houding
De student neemt gericht de klasruimte in
De student onderneemt actie ifv zijn klasmanagement (structuur bieden, grenzen stellen, omgangsvormen bewaken)
interactie: taal ontwikkelen
De student gebruikt gepast vaktaalwoorden
De student gebruikt heldere taal
De student hanteert schriftelijk en mondeling een verzorgd taalgebruik
De student licht op vraag van de leerlingen niet gekende en/of schooltaalwoorden toe
interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
De student maakt de opbouw en doelstelling van de les duidelijk naar leerlingen toe
De student werkt aan een veilig leerklimaat
De student is positief aanwezig in de klas
zelfontwikkeling: planmatig handelen
De student gaat gericht op zoek naar leerkansen om de eigen professionele identiteit te versterken

Leerinhoud

Je voert pedagogische, didactische en observatieopdrachten uit op de school waar je tewerkgesteld bent.

Studiematerialen (lijst)

Cursus (digitaal) leermateriaal op digitapVerplicht
  • Auteur: Lector

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio100,00