Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Leraar in mijn vak B37986/3308/2425/1/94
Studiegids

Leraar in mijn vak B

37986/3308/2425/1/94
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Antwerpen)
In andere opleidingen:
  • Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Mechelen) als Leraar in mijn vak B
  • Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Turnhout) als Leraar in mijn vak B
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): De Belder Imke, Heuvelmans Rony, Kustermans Stijn
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester) of 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 24,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

De voorbereide les uit Leraar in mijn vak A zal gegeven worden in een gesimuleerde context aan medestudenten op de campus. De lesvoorbereiding wordt geëvalueerd in Leraar in mijn vak A, de lesuitvoering in Leraar in mijn vak B. Verplichte aanwezigheid voor alle on campuslessen van Leraar in mijn vak B. Bij afwezigheid is een officiële attestering vereist.

OLR-Leerdoelen (lijst)

leerbevordering: de beginsituatie bepalen
De student past binnen een gesimuleerde context het taalgebruik aan aan de doelgroep
De student past de verschillende didactische principes toe bij het uitvoeren van zijn les
leerbevordering: doelgericht werken
De student voert binnen een gesimuleerde context doelgericht werkvormen uit
De student bewaakt in zijn lessen de dynamiek tussen informatie verwerven en informatie verwerken
leerbevordering: talentgericht differentiëren
De student integreert indien van toepassing de eindtermen basisgeletterdheid in zijn lesdoelen
De student zet ondersteunende leermiddelen naar eigen keuze in bij het uitvoeren van de didactische werkvormen in een gesimuleerde context
leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
De student sluit in een gesimuleerde context met zijn lesinhoud aan bij de voorkennis en leefwereld van zijn doelgroep
interactie: de klas managen
De student is binnen een gesimuleerde context positief aanwezig in de klas
De student neemt binnen een gesimuleerde context een verzorgde houding aan
De student neemt binnen een gesimuleerde context gericht de klasruimte in
interactie: taal ontwikkelen
De student hanteert binnen een gesimuleerde context een verzorgd en rijk/gevarieerd taalgebruik en gepaste vaktaalwoorden
De student licht binnen een gesimuleerde context spontaan niet gekende en/of schooltaalwoorden toe
De student daagt de leerlingen binnen een gesimuleerde context uit om vaktaalwoorden te gebruiken
interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
De student legt binnen een gesimuleerde context verbinding met alle leerlingen
De student zorgt binnen een gesimuleerde context voor een veilig leerklimaat
zelfontwikkeling: planmatig handelen
De student gaat gericht op zoek naar leerkansen om de eigen professionele identiteit te versterken

Leerinhoud

o Didactisch referentiekader
o Beginsituatie
o Leerplan
o Onderwijsdoelen
o Leerinhoud
o Werkvormen
o Didactische principes
o Didactisch materiaal
o Pedagogische houding
o Taalvaardige leraar

Verplicht aan te kopen handboek:
Schelfhout, W., Tanghe, E. (2023). Algemene Didactiek: Didactisch Referentiekader Voor Lesvoorbereiding en Lesanalyse.

Studiematerialen (lijst)

(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
  • Auteur: lector
Boek 'Algemene didactiek'Verplicht€ 30,00
  • Auteur: Els Tanghe

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Individuele begeleiding
Practicum en/of oefeningen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00Verplichte aanwezigheid voor alle on campuslessen van Leraar in mijn vak B. Bij afwezigheid is een officiële attestering vereist.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00Verplichte aanwezigheid voor alle on campuslessen van Leraar in mijn vak B. Bij afwezigheid is een officiële attestering vereist.