Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Praktijk op de eigen werkplek 237987/3308/2425/1/31
Studiegids

Praktijk op de eigen werkplek 2

37987/3308/2425/1/31
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Antwerpen)
    Keuzeoptie:
    • LIO
In andere opleidingen:
  • Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Mechelen) als Praktijk op de eigen werkplek 2
  • Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Turnhout) als Praktijk op de eigen werkplek 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 15 studiepunten
Co-titularis(sen): Geuvens Liesbeth, Vermylen Paul, Verstockt Inge
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester) of 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Je voert pedagogische, didactische, observatie- en schoolbrede opdrachten uit op de school waar je tewerkgesteld bent.

OLR-Leerdoelen (lijst)

leerbevordering: de beginsituatie bepalen
De student beslist vanuit de beginsituatie en de lesdoelen welke didactische principes extra aandacht moeten krijgen en kiest op basis daarvan de werkvormen en (digitale) leermiddelen
leerbevordering: doelgericht werken
De student voert een waaier aan gekozen werkvormen vaardig uit
De student bakent duidelijke lesfasen af en zorgt voor vlotte overgangen
De student past de gekozen didactische principes vlot toe
leerbevordering: talentgericht differentiëren
De student stelt taaldoelen op in functie van vaktaalondericht en/of in functie van eindtermen basisgeletterdheid
De student bewaakt in zijn les de afwisseling tussen informatie verwerven en informatie verwerken
De student zet gepaste leermiddelen in bij vaktaalonderricht
leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
De student bereidt lessen of een lessenreeks voor vertrekkend van het leerplan/jaarplan/werkplan/eindtermen en houdt rekening met de specifieke noden van de doelgroep
De student stelt voor elke les duidelijke lesdoelstellingen op
De student bewaakt in zijn les de afwisseling tussen informatie verwerven en informatie verwerken
leerbevordering: gevarieerd evalueren
De student voert per lesblok/lessenreeks een evaluatiemoment uit waarbij gericht getoetst wordt of de lesdoelen bereikt zijn
leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
De student onderneemt, indien mogelijk, gericht acties om tegemoet te komen aan de vakdoordringende/transversale eindtermen
De student ontwerpt de leerinhoud met oog voor actualiteit
De student integreert vakinhoudelijke en/of vakdidactische inzichten van wetenschappelijk onderzoek in zijn klaspraktijk
interactie: constructief samenwerken
De student legt contact met gepaste partners op de stageplaats in functie van de leerresultaten en het welbevinden van de leerling
De student werkt mee aan de realisatie van een schoolbrede opdracht rekening houdend met de cultuur van de school
interactie: de klas managen
De student staat zelfstandig in voor het klasmanagement en kan hierin structuur bieden, grenzen stellen en omgangsvormen bewaken
interactie: inspirerend coachen
De student schakelt naar een meer coachende of modererende rol indien de context dit vraagt
De student toont in zijn handelen dat hij zich bewust is van zijn voorbeeldfunctie als leerkracht
interactie: taal ontwikkelen
De student licht spontaan niet gekende en/of schooltaalwoorden toe
De student hanteert schriftelijk Standaardnederlands
De student hanteert een verzorgd en rijk taalgebruik aangepast aan de doelgroep
De student daagt leerlingen uit om vaktaalwoorden te gebruiken
De student introduceert professioneel (vak)taalgebruik via voorbeeldgedrag
De student ontwerpt foutloos leerlingenmateriaal
interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
De student onderneemt actie om verbinding te leggen met alle leerlingen
De student motiveert de leerlingen om actief deel te nemen aan de les
De student motiveert het doel van elke les duidelijk naar leerlingen toe
De student ondersteunt de psychologische basisbehoeften van de leerlingen
De student werkt aan een veilig en stimulerend leerklimaat
zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
De student stuurt zijn handelen gericht bij obv het gedrag en het leren van de leerlingen en de ontvangen feedback
De student reflecteert bewust over de specificiteit van zijn stageplaats en de meerwaarde hiervan voor de eigen professionele identiteit
De student verruimt zijn visie op de taken van een leerkracht
zelfontwikkeling: planmatig handelen
De student gaat gericht op zoek naar leerkansen om de eigen professionele identiteit te versterken
zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
De student kan leraarsvaardigheden toepassen in een context die anders is dan het reguliere lesgeven

Leerinhoud

Je voert pedagogische, didactische, observatie- en schoolbrede opdrachten uit op de school waar je tewerkgesteld bent.

Studiematerialen (lijst)

Cursus (digitaal) leermateriaal op digitapVerplicht
  • Auteur: Lector

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio100,00