Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Leraar in mijn vak C37990/3308/2425/1/36
Studiegids

Leraar in mijn vak C

37990/3308/2425/1/36
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Antwerpen)
In andere opleidingen:
  • Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Mechelen) als Leraar in mijn vak C
  • Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Turnhout) als Leraar in mijn vak C
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): De Belder Imke, Heuvelmans Rony
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 14,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Vanuit het algemeen didactisch referentiekader leren studenten stapsgewijs een taalontwikkelende les voorbereiden in hun eigen vakgebied en werken een bijhorende evaluatievorm uit. De lesvoorbereiding en uitgewerkte evaluatievorm worden geëvalueerd in de leertaak. Deze lesvoorbereiding is een andere dan de leertaak ingediend bij Leraar in mijn vak A en uitgevoerd in Leraar in mijn vak B.
 

OLR-Leerdoelen (lijst)

leerbevordering: talentgericht differentiëren
De student geeft binnen een gesimuleerde context gericht ontwikkelingsgerichte feedback aan de leerlingen
De student zet (digitale) leermiddelen gericht in in zijn les
leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
De student situeert zijn lesinhoud, vertrekkende vanuit de analyse van een jaarplan / het leerplan / de eindtermen
leerbevordering: gevarieerd evalueren
De student ontwerpt een gepaste evaluatiemethodiek gekoppeld aan specifieke doelen
De student reflecteert over de toepasbaarheid van verschillende evaluatiemethodieken voor zijn vak
leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
De student analyseert leerinhouden op basis van actuele betrouwbare, wetenschappelijke bronnen
interactie: de klas managen
De student maakt bij het uitwerken van zijn les weloverwogen keuzes m.b.t. klasorganisatie
interactie: taal ontwikkelen
De student maakt gebruik van de pijlers context, interactie en taalsteun in de gesimuleerde context
De student ontwerpt een les waarin taalontwikkelende methodes zijn geïntegreerd
zelfontwikkeling: planmatig handelen
De student gaat gericht op zoek naar leerkansen om de eigen professionele identiteit te versterken

Leerinhoud

o Didactisch referentiekader
o Beginsituatie
o Leerplan
o Onderwijsdoelen
o Leerinhoud
o Werkvormen
o Didactische principes
o Didactisch materiaal
o Evaluatie
o Taalontwikkelend lesgeven

Verplicht aan te kopen handboek:
Schelfhout, W., Tanghe, E. (2023). Algemene Didactiek: Didactisch Referentiekader Voor Lesvoorbereiding en Lesanalyse.

Studiematerialen (lijst)

(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
  • Auteur: lector
Boek 'Algemene didactiek'Verplicht€ 30,00
  • Auteur: Els Tanghe

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges14,00 uren
Individuele begeleiding
Practicum en/of oefeningen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00