Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Praktijk op de stageschool 137993/3308/2425/1/41
Studiegids

Praktijk op de stageschool 1

37993/3308/2425/1/41
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Antwerpen)
    Keuzeoptie:
    • Stage
In andere opleidingen:
  • Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Mechelen) als Praktijk op de stageschool 1
  • Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Turnhout) als Praktijk op de stageschool 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): Geuvens Liesbeth, Vermylen Paul, Verstockt Inge
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester) of 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 150,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Je voert observatieopdrachten uit op de school waar je stage doet.

OLR-Leerdoelen (lijst)

leerbevordering: de beginsituatie bepalen
De student observeert de mentor in het selecteren van werkvormen en leermiddelen die helpen om de lesdoelen efficiƫnt te bereiken
De student past het taalgebruik aan aan de doelgroep
De student zet gerichte observaties in om het profiel van de doelgroep te doorgronden en participeert waar mogelijk.
De student gebruikt heldere taal
De student zet gerichte observaties in om vakdidactische en vakinhoudelijke inzichten te verwerven.
leerbevordering: doelgericht werken
De student observeert en rapporteert over de lesfasen en de overgangen tussen de lesfasen
interactie: constructief samenwerken
De student profileert zich als beginnend leerkracht op de stageschool
interactie: de klas managen
De student heeft een actieve, gepaste houding
interactie: taal ontwikkelen
De student gebruikt gepast vaktaalwoorden
De student gebruikt heldere taal
De student hanteert schriftelijk en mondeling een verzorgd taalgebruik
interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
De student is als observator positief aanwezig in de klas
zelfontwikkeling: planmatig handelen
De student gaat gericht op zoek naar leerkansen om de eigen professionele identiteit te versterken

Leerinhoud

Je voert observatieopdrachten uit op de school waar je stage doet.

Studiematerialen (lijst)

Cursus (digitaal) leermateriaal op digitapVerplicht
  • Auteur: Lector

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage150,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio100,00