Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Leraar in mijn vak A37979/3311/2425/1/29
Studiegids

Leraar in mijn vak A

37979/3311/2425/1/29
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Turnhout)
In andere opleidingen:
  • Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout) als Leraar in mijn praktijkvak A
  • Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Antwerpen) als Leraar in mijn vak A
  • Verkorte educatieve bachelor in het secundair onderwijs (Mechelen) als Leraar in mijn vak A
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): De Belder Imke, Heuvelmans Rony, Kustermans Stijn
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 14,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Vanuit het algemeen didactisch referentiekader leren studenten stapsgewijs een les voorbereiden in hun eigen vakgebied. De voorbereide les zal gegeven worden in een gesimuleerde context aan medestudenten op de campus bij Leraar in mijn vak B. De lesvoorbereiding wordt geëvalueerd in Leraar in mijn vak A, de lesuitvoering in Leraar in mijn vak B.

OLR-Leerdoelen (lijst)

leerbevordering: de beginsituatie bepalen
De student houdt rekening met de eigenheid van de doelgroep bij het uitwerken van de didactische werkvormen
De student kiest indien van toepassing voor een klasopstelling die de didactische werkvormen ondersteunt
De student creëert een klasopstelling die het leren bevordert bij het uitwerken van de didactische werkvormen
leerbevordering: doelgericht werken
De student past de basisprincipes van het didactisch denken toe
De student werkt didactische werkvormen uit als deel van een lesvoorbereiding
leerbevordering: talentgericht differentiëren
De student ontwerpt een volledige les met een logische lesopbouw en zet doelgericht werkvormen en leermiddelen (werkpostfiches, modellen, …) ifv zijn doelen
leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
De student formuleert zijn lesdoelen op basis van de eindtermen / het leerplan en conform de aangereikte taxonomie
De student hanteert vakgebonden bronnen en selecteert gericht leerinhoud bij het uitwerken van de didactische werkvormen
De student formuleert concrete vakgebonden lesdoelen
De student motiveert zijn keuzes voor de leerinhoud, didactische principes en werkvormen obv de beginsituatie
leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
De student gebruikt recente vakdidactische bronnen
interactie: taal ontwikkelen
De student verzorgt zijn taalgebruik en past deze aan aan de doelgroep bij het uitwerken van de didactische werkvormen

Leerinhoud

o Didactisch referentiekader
o Beginsituatie
o Leerplan
o Onderwijsdoelen
o Leerinhoud
o Werkvormen
o Didactische principes
o Didactisch materiaal

Verplicht aan te kopen handboek:
Schelfhout, W., Tanghe, E. (2023). Algemene Didactiek: Didactisch Referentiekader Voor Lesvoorbereiding en Lesanalyse.

Studiematerialen (lijst)

(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
  • Auteur: lector
Boek 'Algemene didactiek'Verplicht€ 30,00
  • Auteur: Els Tanghe

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges14,00 uren
Individuele begeleiding
Practicum en/of oefeningen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00