Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
NCZ vakinhoud I.1 Niet Confessionele Zedenleer36664/3312/2425/1/29
Studiegids

NCZ vakinhoud I.1 Niet Confessionele Zedenleer

36664/3312/2425/1/29
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor secundair onderwijs (1 onderwijsvak, Antwerpen)
    Keuzeoptie:
    • Niet-confessionele zedenleer
In andere opleidingen:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs als NCZ vakinhoud I.1 Niet Confessionele Zedenleer
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Saey Mark
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 77,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit OLOD krijg je als student een eerste overzicht van wat het onderwijsvak NCZ inhoudt en oefen je een eerste keer de nodige basisvaardigheden.



Bespreek met je lector welke lessen je best aanwezig bent en welke lessen je autonoom met de leerinhouden aan de slag kan gaan.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: taal ontwikkelen
Gebruikt vakterminologie correct en adequaat in diverse opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
Beheerst vakgerelateerde basiskennis en -vaardigheden, bij in complexiteit toenemende contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Hanteert essentiële ICT tools correct, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Licht theoretische kaders toe, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Past de vakgerelateerde basisprincipes, theoretische kaders en experimenten correct toe in gevarieerde opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Neemt een kritisch-constructieve houding aan bij het inzetten van vakinhoudelijke kennis en vaardigheden en de keuze van leermateriaal en handboeken, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Omschrijft en verklaart nieuwe inhouden inzichtelijk vanuit aangeboden bronmateriaal, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Verdiept zich zelfstandig in nieuwe leerinhouden om met passie en de nodige expertise deze leerinhouden in te zetten als leerkracht, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: goesting
toont zich leergierig, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Gebruikt vakterminologie correct en adequaat in diverse opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

Niet-confessionele Zedenleer, het vak. De geschiedenis en structuur (voornaamste aspecten, basisbegrippen) van het vak worden bekeken in de context van de geschiedenis van het onderwijs in België/Vlaanderen. Daarnaast wordt in dit OLOD ook een initiatie tot het leermeesterschap gegeven, in het bijzonder vormen van woordkunst en kritisch denken.

Studiematerialen (lijst)

PowerpointVerplicht
StudiewijzerVerplicht
Niet-confessionele zedenleer in de klasVerplicht
  • Auteur: Cornelis G. (red.)
Digitale leeromgevingVerplicht€ 5,00

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges9,00 uren
Werktijd buiten de contacturen66,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00Schriftelijk examen van 120min.
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks20,00Oefeningen leermeesterschap tijdens de CM
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks100,00Schriftelijk examen van 120min.