Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Stage B NCZ35713/3312/2425/1/93
Studiegids

Stage B NCZ

35713/3312/2425/1/93
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor secundair onderwijs (1 onderwijsvak, Antwerpen)
    Keuzeoptie:
    • Niet-confessionele zedenleer
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • creditcontract.
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Saey Mark
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester) of 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 270,00 uren

Volgtijdelijkheid

(simultaan te volgen met Stage A NCZ OF geslaagd voor Stage A NCZ) EN (simultaan te volgen met NCZ vakinhoud I.1 Niet Confessionele Zedenleer OF eerder ingeschreven voor NCZ vakinhoud I.1 Niet Confessionele Zedenleer) EN (simultaan te volgen met NCZ vakinhoud I.2 Vrijzinnig humanisme OF eerder ingeschreven voor NCZ vakinhoud I.2 Vrijzinnig humanisme) EN (simultaan te volgen met NCZ vakinhoud I.3 Filosofie (deel1) OF eerder ingeschreven voor NCZ vakinhoud I.3 Filosofie (deel1)).

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: constructief samenwerken
Overlegt met externe organisaties
Interactie: de klas managen
Zorgt voor een gestructureerd werkklimaat bij het toepassen van vakspecifieke werkvormen.
Interactie: diversiteit hanteren
integreert verschillen als meerwaarde in zijn lespraktijk
Observeert en vormt zich een beeld van de grootstedelijke omgeving en de diversiteit daarbinnen.
Interactie: inspirerend coachen
Zet leerlingen aan tot creatief, probleemoplossend denken en handelen
Interactie: taal ontwikkelen
Houdt bij het ontwerpen van een les rekening met het stimuleren van de vakspecifieke taalontwikkeling van leerlingen/deelnemers
Stimuleert het gebruik van vakspecifieke taal tijdens de lespraktijk
Interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
Sluit aan bij de leefwereld van de leerlingen
Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
Brengt leerinhouden in verband met (internationale) maatschappelijke gebeurtenissen en ontwikkelingen
leerbevordering: de beginsituatie bepalen
kadert eigen lessen in het leerzorgbeleid van de school
Houdt rekening met vakspecifieke beginsituatievariabelen bij het ontwerpen van een les
Leerbevordering: doelgericht werken
Geeft een les in functie van de vooropgestelde doelen afgestemd op de beginsituatie
Stelt vakspecifieke doelen op voor een lessenreeks (gebaseerd op het vooropgestelde jaarplan)
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
Brengt domeinspecifieke kennis, vaardigheden en attitudes concreet en helder over en wendt deze zelfstandig en geïntegreerd aan
Selecteert geschikte leerinhouden
Vertaalt en structureert de leerinhouden in leeractiviteiten
Leerbevordering: gevarieerd evalueren
Controleert het bereiken van de vooropgestelde vakspecifieke lesdoelen
Monitort vorderingen en prestaties om tot een concrete en objectieve beoordeling te komen
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
Brengt het didactisch model in de praktijk, met invulling van vakspecifieke strategieën en diens didactiek.
Creëert een rijke leeromgeving die ontdekkend en actief leren bevordert in functie van de diverse noden
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
stuurt de lespraktijk bij aan de hand van feedback en zelfreflectie
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
onderzoekt nieuwe problemen vanuit verschillende gezichtspunten
onderzoekt nieuwe problemen vanuit verschillende gezichtspunten
Toont zich leergierig
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
Brengt organisatorisch de stageperiode tot een goed einde
Brengt tijdsmatig de stageperiode tot een goed einde
Formuleert persoonlijke groeipunten en vertaalt deze in een plan van aanpak.
Zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
onderzoekt nieuwe problemen vanuit verschillende gezichtspunten
onderzoekt nieuwe problemen vanuit verschillende gezichtspunten

Leerinhoud

De student past de aangeleerde inhoudelijke en vakdidactische competenties voor het vak toe in een gesimuleerde of reële praktijksituatie.

- Observeren van en/of participeren aan lessen
- Lessen voorbereiden en geven
- Alle relevante informatie verzamelen in een stagemap

Studiematerialen (lijst)

Stagereglement OTVerplicht
Stagecursus (EBA-SO 1 onderwijsvak)Verplicht
Digitale leeromgeving: cursus Stages (EBA-SO 1 onderwijsvak)Verplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage270,00 uren
  • Opmerking: Verplichte aanwezigheid.
    Vervoer zelf te voorzien en voor eigen rekening.

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePraktijkbeoordeling in een professionele context100,00Afwezigheid: zie 'stagereglement Departement Onderwijs & training'