Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
NCZ vakinhoud III.2 Analyse van ethische vraagstukken (deel 2)36750/3312/2425/1/43
Studiegids

NCZ vakinhoud III.2 Analyse van ethische vraagstukken (deel 2)

36750/3312/2425/1/43
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor secundair onderwijs (1 onderwijsvak, Antwerpen)
    Keuzeoptie:
    • Niet-confessionele zedenleer
In andere opleidingen:
  • Educatieve bachelor in het secundair onderwijs als NCZ vakinhoud III.2 Analyse van ethische vraagstukken (deel 2)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Saey Mark
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

In dit OLOD verwerkt de student de kennis en vaardigheid voor verschillende onderdelen van het leerplan via onderzoek en discussievormen.

Bespreek met je lector welke lessen je best aanwezig bent en welke lessen je autonoom met de leerinhouden aan de slag kan gaan.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: taal ontwikkelen
Gebruikt vakterminologie correct en adequaat in diverse opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
Beheerst vakgerelateerde basiskennis en -vaardigheden, bij in complexiteit toenemende contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Hanteert essentiƫle ICT tools correct, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Licht theoretische kaders toe, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Past de vakgerelateerde basisprincipes, theoretische kaders en experimenten correct toe in gevarieerde opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Demonstreert vakmanschap, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: engagement
Toont betrokkenheid, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Attitude: goesting
Gebruikt vakterminologie correct en adequaat in diverse opdrachten en contexten, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Toont de ambitie om zelfstandig of in groepsverband zijn kwaliteiten in te zetten, handelen/denken bij te sturen om onderwijsgerelateerde taken tot een goed einde te brengen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

Analyse van ethische vraagstukken, deel 2. In dit OLOD wordt de brug gemaakt tussen achtergrondkennis en didactiek voor verschillende themavelden uit het leerplan NCZ via twee voor NCZ voorname werkvormen: kringgesprek en ILC, die op hoger niveau worden uitgewerkt dan in deel 1. Studenten verkort traject maken hierbij een theoretische interventie met een voorbeeld van kringgesprek en nemen zoveel mogelijk deel aan de lessen.

Studiematerialen (lijst)

PowerpointVerplicht
StudiewijzerVerplicht
Cursus Analyse van ethische vraagstukkenVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets eenmalig tijdens de lesweken100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeOnderzoeksopdracht100,00Geindividualiseerd.