Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Vakinhoud A I.1 Biologie38866/3312/2425/1/13
Studiegids

Vakinhoud A I.1 Biologie

38866/3312/2425/1/13
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor secundair onderwijs (1 onderwijsvak, Antwerpen)
    Keuzeoptie:
    • Biologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Duchatelet Lisa, Gadeyne Judith, Meskens Ad
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
kan bij een plant bouw en functies van wortel, stengel, blad en bloem toelichten
kan de algemene chemische reacties van fotosynthese en celademhaling schrijven en de essentie van de deelprocessen verwoorden
kan de kenmerken van het leven verwoorden
kan de structuur van de cel op lichtmicroscopisch en elektronenmicroscopisch niveau herkennen en bouw en functie van de celonderdelen toelichten.
kan de structuurformules van de chemische bouwstenen en de opbouwreactie van de biochemische moleculen schrijven
kan de verschillende stadia van mitose en meiose tekenen en plaatsen in de totale celcyclus.
kan een onderscheid maken tussen de verschillende organisatieniveaus.
kan passieve en actieve celtransportprocessen illustreren aan de hand van experimenten en herkennen binnen een reƫle context.
kan uiteenzetten hoe biologische eenheden op verschillende organisatieniveaus zichzelf in stand houden en ontwikkelen. (systeemdenken)
kan vanuit een gegeven vorm van een biologische eenheid naar een bijhorende functie zoeken en andersom (vorm-functie denken).
kan weefsels in wortel, stengel, blad en bloem herkennen en in verband brengen met hun functie.

Leerinhoud

De plant en zijn omgeving – Wat is leven? – Judith Gadeyne
Kenmerken en organisatie van de levende wezens:
Wat is leven? Wat is typisch aan biologie? Volgende begrippen en onderwerpen komen aan bod: soort, binominale naamgeving, systematiek en de hiërarchische opbouw van de ordening.
Chemische samenstelling van organismen.
Cytologie: de celcyclus, de metabole processen en transportprocessen op celniveau.
Morfologie, anatomie en fysiologie van de zaad- of bloemplanten:
De bouw – functie relatie staat centraal en de vraag: Hoe zijn zaadplanten morfologisch (uitwendig zichtbaar) en anatomisch (op cel- en weefselniveau) opgebouwd om ‘transport’ over het organisme te verwezenlijken of om zich voort te planten? De fotosynthese en ademhaling worden experimenteel vastgesteld en de bouw en werking van de huidmondjes toegelicht. Adaptaties en reacties op prikkels bij zaadplanten (planthormonen) worden bekeken.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
cursus in digitale leeromgevingVerplicht
  • Auteur: /
10VoorBiologieVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen (afstandstraject)3,00 uren
Voorziene tijd voor toetsing (afstandstraject)1,00 uren
Werktijd buiten de contacturen71,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks60,00digitaal examen 60 minuten
Eerste examenperiodeProjectopdracht40,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks60,00
Tweede examenperiodeProjectopdracht40,00