Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Vakinhoud A III.1 + III.2 Biologie38868/3312/2425/1/81
Studiegids

Vakinhoud A III.1 + III.2 Biologie

38868/3312/2425/1/81
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor secundair onderwijs (1 onderwijsvak, Antwerpen)
    Keuzeoptie:
    • Biologie
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): Duchatelet Lisa, Gadeyne Judith, Meskens Ad
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 158,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
kunnen de massa en het volume van materie bepalen
kunnen in concrete voorbeelden aantonen dat er verschillende soorten krachten kunnen voorkomen tussen voorwerpen en dat een kracht de vorm of de snelheid van een voorwerp kan veranderen
kunnen in concrete voorbeelden uit het dagelijks leven aantonen dat energie in verschillende vormen kan voorkomen en kan omgezet worden in een andere energievorm
kunnen volgende begrippen aan de hand van het deeltjesmodel hanteren: atoom, molecule, zuivere stof, mengsel, temperatuur, aggregatietoestand en faseovergangen
kunnen waarneembare fysische veranderingen van een stof in verband brengen met temperatuursveranderingen
kunnen warmtetransport (geleiding, convectie, straling) met concrete voorbeelden illustreren
kunnen zichtbare en onzichtbare straling in verband brengen met verschijnselen en toepassingen uit het dagelijks leven
benoemt het verschil tussen de mengesels onderling en de zuivere stoffen
gebruikt de chemische terminologie correct
kan de concentratie van een stof in mol per liter berekenen en kan werken met procenten
kan de verschillende soorten bindingen (ionbinding, covalente binding, metaalbinding) uitleggen
kan een verband leggen tussen de eigenschappen en de structuur van chemische klassen (met behulp van het periodiek systeem der elementen)
kan geschikte scheidingsmethoden kiezen en beschrijven om mengsels te scheiden en om zuivere stoffen uit mengsels te isoleren
kan het atoommodel tekenen met behulp van het periodiek systeem
kan op basis van aggregatietoestand of informatie over deeltjesgrootte van de componenten het soort mengsels bepalen
legt de oplosbaarheid van stoffen in water uit en past dit toe op hardheid en zuurtegraad
schrijft eenvoudige redoxreacties
Kunnen de begrippen afgelegde weg en snelheid verwoorden en toepassen in vraagstukken over de eenparige beweging.
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
kan zich oriƫnteren op een natuurkundig verschijnsel, een onderzoeksvraag opstellen, een hypothese formuleren en een gepast onderzoeksplan opstellen, uitvoeren en de resultaten systematisch noteren, conclusies trekken en rapporteren

Leerinhoud

Materie en interactie – Lisa Duchatelet
Concepten
De student kan het atoommodel tekenen met behulp van het periodiek systeem en de verschillen in de verbindingen en hun gedragingen voorspellen.
De student legt verbanden tussen de eigenschappen en de structuur van chemische klassen (o.a. via de tabel van Mendeljev).
De student legt verbanden tussen de concepten van oplosbaarheid van stoffen in water en de structuur van de stof. Ze kunnen dit toepassen op de hardheid en zuurtegraad van water.
De student kan het verschil tussen een colloïdale oplossing en een emulsie tekenen en uitleggen.
De student kan op basis van aggregatietoestand of informatie over deeltjesgrootte van de componenten soorten mengsels (homogene, heterogene oplossing, emulsie, suspensie) herkennen en de gevolgen voor gedragingen en eigenschappen voorspellen.
De studenten kunnen geschikte methoden suggereren om zuivere stoffen uit mengsels te isoleren. Het concept concentratie kan de student gebruiken en eenvoudig uitleggen.
Vaktechnisch
De studenten kunnen formules en reacties schrijven, met behulp van het periodiek systeem. Ze gebruiken de chemische terminologie correct. Eenvoudige stoichiometrische berekeningen uitvoeren in verband met de concentratie van een stof in mol worden aangeleerd.
Vaardigheden
De cursist kan eenvoudige chemische vaardigheden uitvoeren en de veiligheidsgrenzen respecteren.

Energie en kracht - Ad Meskens
In dit olod komen volgende onderwerpen aan bod: Metriek stelsel, warmte, optica, beweging en krachten. Deze onderwerpen worden voornamelijk op een kwalitatief niveau bestudeerd.

Studiematerialen (lijst)

Cursus (digitaal) leermateriaal op digitapVerplicht
  • Auteur: Lector

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen (afstandstraject)6,00 uren
Voorziene tijd voor toetsing (afstandstraject)2,00 uren
Werktijd buiten de contacturen150,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00
Eerste examenperiodeKennis- en inzichtstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)20,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennis- en inzichtstoets in de examenreeks80,00
Tweede examenperiodeProjectopdracht20,00