Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Vakinhoud A I.1 Nederlands38872/3312/2425/1/23
Studiegids

Vakinhoud A I.1 Nederlands

38872/3312/2425/1/23
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor secundair onderwijs (1 onderwijsvak, Antwerpen)
    Keuzeoptie:
    • Nederlands
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Co-titularis(sen): Schraeyen Sofie
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 60,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Nederlandse taal en cultuur

Lees aandachtig de studiewijzer om de inhoud van dit vak verder te verkennen en de richtlijnen afwezigheden bij toetsing en evaluaties buiten de examenweken te wettigen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: taal ontwikkelen
leest expressief?voor
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
legt kenmerken van verhaalsoorten en jeugdliteratuur uit
verkent schriftelijk verschillende literaire genres
diept vormen van boekpromotie en leeservaring uit en verklaart creatieve verwerking
legt kenmerken van verhaalsoorten en jeugdliteratuur uit
selecteert jeugdliteratuur
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
analyseert literaire kenmerken
beschrijft jeugdliteratuur van een historische periode en plaatst ze in een context  
beschrijft vormen van leesbevordering
Zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
toont je leergierig en betrokken (goesting)
neemt verantwoordelijkheid op voor jezelf, de ander en de taak. (engagement)

Leerinhoud

Jeugdliteratuur

In dit opleidingsonderdeel bestudeer je verschillende genres en aspecten van jeugdliteratuur en ervaar je verschillende vormen van leesbevordering. Een van de taken van een leerkracht Nederlands is het stimuleren van lezen. Daarvoor is het nodig dat je zelf op de hoogte bent van wat er zoal bestaat aan jeugdboeken. Het is belangrijk en handig dat je weet waar je goede boeken terugvindt en dat je jeugdboeken kritisch kan benaderen.

Voor dit onderdeel gebruiken we het volgende boek: Van Coillie, J. (2016). Leesbeesten en boekenfeesten. Leuven: Davidsfonds Uitgeverij. Schaf dit werk aan en verwerk het zelfstandig.

Waarom doet lezen er toe? ‘Lezen is het cement van de samenleving. Het lezen van verhalen en gedichten helpt ons om sociaal te functioneren. Door fictie te lezen, kunnen we ons beter inleven, meer begrip opbrengen voor anderen en gemakkelijker nieuwe contacten leggen. De interactie met taal en tekst op zich heeft ook een positief effect. Wie in zijn vrije tijd voor het plezier leest – en dat kan óók non-fictie zijn – ziet zijn woordenschat en taalvaardigheid groeien en gaat daardoor weer vaker lezen.’

Studiematerialen (lijst)

Digitapcursus Vakinhoud A (EBA-SO1)Verplicht
Studiewijzer Vakinhoud A (EBA-SO1)Verplicht
Handboek Vakinhoud A (EBA-SO1) Leesbeesten en BoekenfeestenVerplicht€ 12,80
  • Auteur: J. Van Coillie

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werktijd buiten de contacturen (afstandstraject)60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)100,00