Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
WPL vakdidactiek C38856/3312/2425/1/61
Studiegids

WPL vakdidactiek C

38856/3312/2425/1/61
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve bachelor secundair onderwijs (1 onderwijsvak, Antwerpen)
    Keuzeoptie:
    • Aardrijkskunde
    • Biologie
    • Engels
    • Frans
    • Geschiedenis
    • Gezondheidsopvoeding
    • Mode
    • Nederlands
    • Project Algemene Vakken
    • Techniek
    • Wiskunde
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2024 (1ste semester) of 15.03.2025 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

eerder ingeschreven voor Vakinhoud B biologie OF simultaan te volgen met Vakinhoud B biologie OF eerder ingeschreven voor Vakinhoud B Frans OF simultaan te volgen met Vakinhoud B Frans OF eerder ingeschreven voor Vakinhoud B Nederlands OF simultaan te volgen met Vakinhoud B Nederlands OF eerder ingeschreven voor Vakinhoud B wiskunde OF simultaan te volgen met Vakinhoud B wiskunde OF ((eerder ingeschreven voor AA vakinhoud II.1 Thema 6 Cartografie en GIS, Thema 7 Toerisme als economische sector OF simultaan te volgen met AA vakinhoud II.1 Thema 6 Cartografie en GIS, Thema 7 Toerisme als economische sector) EN (eerder ingeschreven voor AA vakinhoud II.2 Thema 8 Havens als economische poorten, Thema 9 Geomorfologie OF simultaan te volgen met AA vakinhoud II.2 Thema 8 Havens als economische poorten, Thema 9 Geomorfologie) EN (eerder ingeschreven voor AA vakinhoud II.3 Thema 10 Verstedelijking in de wereld OF simultaan te volgen met AA vakinhoud II.3 Thema 10 Verstedelijking in de wereld) EN (eerder ingeschreven voor AA vakinhoud IV.1 Thema 17, regio's onder de loep - thema 18, geopolitiek van milieuproblemen en thema 19, extra muros in grootstad OF simultaan te volgen met AA vakinhoud IV.1 Thema 17, regio's onder de loep - thema 18, geopolitiek van milieuproblemen en thema 19, extra muros in grootstad) EN (eerder ingeschreven voor Aardrijkskunde vakinhoud III.1 Thema 11, geopolitieke wereldorganisaties (oneven jaren) OF eerder ingeschreven voor Aardrijkskunde vakinhoud III.1 Thema 14, kosmografie (even jaren) OF simultaan te volgen met Aardrijkskunde vakinhoud III.1 Thema 11, geopolitieke wereldorganisaties (oneven jaren) OF simultaan te volgen met Aardrijkskunde vakinhoud III.1 Thema 14, kosmografie (even jaren)) EN (eerder ingeschreven voor Aardrijkskunde vakinhoud III.2 Thema 12, mondiale verschuivingen in economische processen - Thema 13, ontwikkelingsgeografie (oneven jaren) OF eerder ingeschreven voor Aardrijkskunde vakinhoud III.2 Thema 15, weer- en klimaat - thema 16, oceanografie (even jaren) OF simultaan te volgen met Aardrijkskunde vakinhoud III.2 Thema 12, mondiale verschuivingen in economische processen - Thema 13, ontwikkelingsgeografie (oneven jaren) OF simultaan te volgen met Aardrijkskunde vakinhoud III.2 Thema 15, weer- en klimaat - thema 16, oceanografie (even jaren))) OF ((eerder ingeschreven voor EN vakinhoud II.1 Mondelinge vaardigheden OF simultaan te volgen met EN vakinhoud II.1 Mondelinge vaardigheden) EN (eerder ingeschreven voor EN vakinhoud II.2 Schriftelijke vaardigheden OF simultaan te volgen met EN vakinhoud II.2 Schriftelijke vaardigheden) EN (eerder ingeschreven voor EN vakinhoud II.3 Taalbeschouwing OF simultaan te volgen met EN vakinhoud II.3 Taalbeschouwing) EN (eerder ingeschreven voor EN vakinhoud IV.1 Taal en Cultuur OF simultaan te volgen met EN vakinhoud IV.1 Taal en Cultuur) EN (eerder ingeschreven voor EN vakinhoud III.1 Taal en Cultuur OF simultaan te volgen met EN vakinhoud III.1 Taal en Cultuur) EN (eerder ingeschreven voor EN vakinhoud III.2 Taal en Cultuur - Content OF simultaan te volgen met EN vakinhoud III.2 Taal en Cultuur - Content)) OF ((eerder ingeschreven voor GEZ vakinhoud II.1 Levensmiddelenleer OF simultaan te volgen met GEZ vakinhoud II.1 Levensmiddelenleer) EN (eerder ingeschreven voor GEZ vakinhoud II.2 Sociale wetenschappen OF simultaan te volgen met GEZ vakinhoud III.2 Menuleer praktijk) EN (eerder ingeschreven voor GEZ Vakinhoud II.3 Atelier zorg OF simultaan te volgen met GEZ Vakinhoud II.3 Atelier zorg) EN (eerder ingeschreven voor GEZ vakinhoud IV.1 Gezondheid en preventie OF simultaan te volgen met GEZ vakinhoud IV.1 Gezondheid en preventie) EN (eerder ingeschreven voor GEZ vakinhoud II.1 Levensmiddelenleer OF simultaan te volgen met GEZ vakinhoud III.1 Menuleer theorie) EN (eerder ingeschreven voor GEZ vakinhoud III.2 Menuleer praktijk OF simultaan te volgen met GEZ vakinhoud III.2 Menuleer praktijk)) OF ((eerder ingeschreven voor PAV vakinhoud II.1 Functionele rekenvaardigheden OF simultaan te volgen met PAV vakinhoud II.1 Functionele rekenvaardigheden) EN (eerder ingeschreven voor PAV vakinhoud II.2 Functionele taalvaardigheden OF simultaan te volgen met PAV vakinhoud II.2 Functionele taalvaardigheden) EN (eerder ingeschreven voor PAV vakinhoud II.3 Actualtiteit OF simultaan te volgen met PAV vakinhoud II.3 Actualtiteit) EN (eerder ingeschreven voor PAV vakinhoud IV.1 Wereldproblemen OF simultaan te volgen met PAV vakinhoud IV.1 Wereldproblemen) EN (eerder ingeschreven voor PAV vakinhoud III.1 Economie (even jaren) OF simultaan te volgen met PAV vakinhoud III.1 Economie (even jaren)) EN (eerder ingeschreven voor PAV vakinhoud III.2 Wetenschappen (even jaren) OF simultaan te volgen met PAV vakinhoud III.2 Wetenschappen (even jaren))) OF ((eerder ingeschreven voor TE vakinhoud II.1 Energie OF simultaan te volgen met TE vakinhoud II.1 Energie) EN (eerder ingeschreven voor TE vakinhoud II.2 Transport OF simultaan te volgen met TE vakinhoud II.2 Transport) EN (eerder ingeschreven voor TE vakinhoud II.3 Constructie OF simultaan te volgen met TE vakinhoud II.3 Constructie) EN (eerder ingeschreven voor TE vakinhoud IV.1 Biotechniek OF simultaan te volgen met TE vakinhoud IV.1 Biotechniek) EN (eerder ingeschreven voor TE vakinhoud III.1 ICT en elektrictiteit (basis) OF simultaan te volgen met TE vakinhoud III.1 ICT en elektrictiteit (basis)) EN (eerder ingeschreven voor TE vakinhoud III.2 STEM-project (oneven jaren) OF simultaan te volgen met TE vakinhoud III.2 STEM-project (oneven jaren))).

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: taal ontwikkelen
Stimuleert de talige ontwikkeling van leerlingen met gerichte vragen en impulsen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
Zet de correcte (vak)didactiek in voor het onderwijsvak, met oog voor de verschillende elementen van hedendaagse didactische modellen, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
Hanteert didactische inzichten, onderwijskundige kaders en vakspecifieke strategieën ( formuleren doelen, werkvormen, didactische principes, instructies en vragen formuleren)   bij observaties van de klaspraktijk of het uitwerken van een lesvoorbereiding, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
Handelt vanuit een onderzoekende houding, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
Houdt zich aan een vooropgesteld plan en zet een alternatieve aanpak enkel in, in  functie van de (leer)taak.
Attitude: moed
Creëert voor zichzelf de ruimte om te experimenteren, voor dit opleidingsonderdeel/de aangereikte inhoud

Leerinhoud

De student past de aangeleerde inhoudelijke en vakdidactische competenties voor het vak toe in een gesimuleerde of reële praktijksituatie.

- Observeren van en/of participeren aan lessen
- Lessen voorbereiden en geven
- Alle relevante informatie verzamelen in een stagemap


Met gerichte observatie- en doe-opdrachten verdiept de student zich in vakdidactische vraagstukken.

Studiematerialen (lijst)

digitapcursus Stage + WPL (EBA SO 1 en combitraject)Verplicht
Studiewijzer WPL CVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage90,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio100,00