Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen)
In andere opleidingen:
-
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen) als Leraar in mijn praktijkvak A
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Co-titularis(sen): De Belder Imke, Heuvelmans Rony
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 28,00 uren
Korte omschrijving
Vanuit het algemeen didactisch referentiekader leren studenten stapsgewijs een les voorbereiden in hun eigen vakgebied. De voorbereide les zal gegeven worden in een gesimuleerde context aan medestudenten op de campus bij Leraar in mijn praktijkvak B. De lesvoorbereiding wordt geëvalueerd in Leraar in mijn praktijkvak A, de lesuitvoering in Leraar in mijn praktijkvak B.
OLR-Leerdoelen (lijst)
interactie: taal ontwikkelen
De student verzorgt zijn taalgebruik en past deze aan aan de doelgroep bij het uitwerken van de didactische werkvormen |
interactie: de klas managen
De student bereidt de praktische organisatie van zijn basiswerkvorm voor |
De student heeft oog voor veiligheid en/of hygiëne bij het uitwerken van zijn basiswerkvorm |
leerbevordering: doelgericht werken
De student past de basisprincipes van het didactisch denken toe |
De student werkt didactische werkvormen uit als deel van een lesvoorbereiding
|
leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
De student formuleert concrete vakgebonden lesdoelen |
De student formuleert zijn lesdoelen op basis van de eindtermen / het leerplan en conform de aangereikte taxonomie |
De student hanteert vakgebonden bronnen en selecteert gericht leerinhoud bij het uitwerken van de didactische werkvormen |
leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
De student gebruikt recente vakdidactische bronnen |
interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
De student vraagt actief de aandacht van de leerlingen op bij het uitvoeren van de basiswerkvorm in een gesimuleerde context |
leerbevordering: de beginsituatie bepalen
De student creëert een klasopstelling die het leren bevordert bij het uitwerken van een basiswerkvorm |
De student houdt rekening met de eigenheid van de doelgroep bij het uitwerken van de didactische werkvormen |
De student kiest indien van toepassing voor een klasopstelling die de didactische werkvormen ondersteunt |
leerbevordering: talentgericht differentiëren
De student motiveert zijn keuzes voor de leerinhoud, didactische principes en werkvormen obv de beginsituatie |
De student werkt één lesvoorbereiding voor een volledige les uit met een logische lesopbouw op en zet doelgericht werkvormen en leermiddelen (werkpostfiches, modellen, …) in |
Leerinhoud
o Didactisch referentiekader
o Beginsituatie
o Leerplan
o Onderwijsdoelen
o Leerinhoud
o Werkvormen
o Didactische principes
o Didactisch materiaal
Verplicht aan te kopen handboek:
Schelfhout, W., Tanghe, E. (2023). Algemene Didactiek: Didactisch Referentiekader Voor Lesvoorbereiding en Lesanalyse.
Studiematerialen (lijst)
(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht Boek 'Algemene didactiek'Verplicht€ 30,00 Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 100,00 | |