Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen)
In andere opleidingen:
-
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen) als Leraar in mijn praktijkvak B
-
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout) als Leraar in mijn praktijkvak B
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
9 studiepunten
Co-titularis(sen): De Belder Imke, Heuvelmans Rony
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 32,00 uren
Korte omschrijving
De voorbereide les uit Leraar in mijn praktijkvak A zal gegeven worden in een gesimuleerde context aan medestudenten op de campus. De lesvoorbereiding wordt geëvalueerd in Leraar in mijn praktijkvak A, de lesuitvoering in Leraar in mijn praktijkvak B. Verplichte aanwezigheid voor alle on campuslessen van Leraar in mijn praktijkvak B. Bij afwezigheid is een officiële attestering vereist.
OLR-Leerdoelen (lijst)
interactie: taal ontwikkelen
De student daagt de leerlingen binnen een gesimuleerde context uit om vaktaalwoorden te gebruiken |
De student hanteert binnen een gesimuleerde context een verzorgd taalgebruik en gebruikt gepast vaktaalwoorden |
De student licht binnen een gesimuleerde context spontaan vaktaalwoorden toe |
interactie: de klas managen
De student bereidt de praktische organisatie van de les voor die de student geeft in een gesimuleerde context |
De student heeft oog voor veiligheid en/of hygiëne bij het uitwerken van de les |
De student is binnen een gesimuleerde context positief aanwezig in de klas |
De student neemt binnen een gesimuleerde context een verzorgde houding aan |
De student neemt binnen een gesimuleerde context gericht de klasruimte in |
leerbevordering: doelgericht werken
De student voert binnen een gesimuleerde context doelgericht werkvormen uit |
De student bewaakt in zijn lessen de dynamiek tussen informatie verwerven en informatie verwerken |
leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
De student sluit in een gesimuleerde context met zijn lesinhoud aan bij de voorkennis en leefwereld van zijn doelgroep |
interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
De student legt binnen een gesimuleerde context verbinding met alle leerlingen |
De student zorgt binnen een gesimuleerde context voor een veilig leerklimaat |
leerbevordering: de beginsituatie bepalen
De student past binnen een gesimuleerde context het taalgebruik aan aan de doelgroep |
De student past de verschillende didactische principes toe bij het uitvoeren van zijn les |
leerbevordering: talentgericht differentiëren
De student zet ondersteunende leermiddelen naar eigen keuze in bij het uitvoeren van de didactische werkvormen in een gesimuleerde context |
Leerinhoud
o Didactisch referentiekader
o Beginsituatie
o Leerplan
o Onderwijsdoelen
o Leerinhoud
o Werkvormen
o Didactische principes
o Didactisch materiaal
o Pedagogische houding
o Taalvaardige leraar
Verplicht aan te kopen handboek:
Schelfhout, W., Tanghe, E. (2023). Algemene Didactiek: Didactisch Referentiekader Voor Lesvoorbereiding en Lesanalyse.
Studiematerialen (lijst)
(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht Boek 'Algemene didactiek'Verplicht€ 30,00 Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 100,00 | Verplichte aanwezigheid voor alle on campuslessen van Leraar in mijn praktijkvak B. Bij afwezigheid is een officiële attestering vereist. |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 100,00 | Verplichte aanwezigheid voor alle on campuslessen van Leraar in mijn praktijkvak B. Bij afwezigheid is een officiële attestering vereist. |