Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen)
In andere opleidingen:
-
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen) als Werken met leerlingen in de klas
-
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout) als Werken met leerlingen in de klas
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): De Laet Els
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 14,00 uren
Korte omschrijving
Dit is het tweede opleidingsonderdeel in de pedagogische lijn. In deze leerlijn focussen we op de omgang tussen leerkracht en leerling en op alles wat het leerproces beïnvloedt. In dit opleidingsonderdeel werken we verder aan de pedagogische vaardigheden die jou als leerkracht helpen om je relationeel kapitaal maximaal in te zetten. We kijken ook samen hoe je in je klas kan zorgen voor rust en structuur, heldere verwachtingen en grenzen. Als leerkracht ondersteun je leerlingen bij het leren én bij hun (leer)houding. Dit doen we vanuit de principes van verbindend gezag: gezag dat warmte en geloven in de eigen mogelijkheden van de leerlingen uitstraalt maar dat ook de stevigheid van het formuleren van en vasthouden aan verwachtingen en grenzen uitdraagt.
OLR-Leerdoelen (lijst)
interactie: de klas managen
De student analyseert de dynamische inzet van leerkrachthoudingen in functie van klasmanagement |
De student analyseert welke pedagogisch-didactische maatregelen bijdragen tot een krachtrig klasmanagement |
De student bepaalt actiepunten voor de eigen leerkrachtstijl op basis van ervaringen in de stage/op de werkplek en inzichten in de aangereikte handelingskaders |
zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
De student reflecteert over het belang van het opbouwen van een relatie met alle leerlingen met het oog op een inspirerend en veilig leerklimaat |
De student analyseert hoe het gedrag van leerlingen door het gericht inzetten van verbindend gezag beïnvloed wordt |
interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
De student analyseert hoe hij zich in functie van zijn klasmanagement verbindend en respectvol op kan stellen in relatie tot de leerling |
De student bepaalt acties om een gestructureerd, rustig klasklimaat met heldere afspraken, regels, grenzen en routines te realiseren |
Leerinhoud
Blik op de leerling
o Leerlingenbehoeften
o Leerling-leerling relaties
o Probleemgedrag in de klas
Blik op de leerkracht
o Zelfbewuste leerkracht
o Leerling-leerkracht relatie
o Communicatie als bouwsteen
Installeren, monitoren en regisseren van een warm en veilig klasklimaat
o Een klasklimaat gekenmerkt door structuur en rust
o Verbindend gezag
Studiematerialen (lijst)
(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht Cursus (digitaal) leermateriaal op digitapVerplicht Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 100,00 | |