Academiejaar
                  2024-25
               
               Komt voor in:
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen)
 
 
               
                  In andere opleidingen:
                  
- 
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen) als Werken met leerlingen op school
 
- 
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout) als Werken met leerlingen op school
 
 
                
             
            
               
                  Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
               
               
                  Studieomvang: 
                  3 studiepunten
               
               
               
               
             
         Co-titularis(sen): De Laet Els, Govaert Clio, Hassounfi Soliman
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
 
         Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 14,00 uren
Korte omschrijving
Dit  is het laatste opleidingsonderdeel in de pedagogische lijn. In deze leerlijn focussen we op de omgang tussen leerkracht en leerling en op alles wat het leerproces beïnvloedt. In dit opleidingsonderdeel kijken we naar de problemen die het leren van de leerling belemmeren. We focussen daarbij op de rol die jij als leerkracht kan opnemen binnen het kader van het zorgcontinuüm op school. Centraal hierbij staat het begeleidingsgesprek met de leerling en zijn ouders.
OLR-Leerdoelen (lijst)
interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
	
		| De student geeft voorbeelden van mogelijke ondersteuningsaanpassingen en redelijk aanpassingen op individueel niveau | 
	
		| De student analyseert voor diverse zorgthema's de risicofactoren voor lichamelijke, psychische, sociale en/of leerproblemen bij leerlingen | 
	
		| De student voert in een gesimuleerde context een gesprek met een leerling die belemmeringen bij het leren ervaart | 
	
		| De student analyseert voor diverse zorgthema's de risicofactoren voor lichamelijke, psychische, sociale en/of leerproblemen bij leerlingen. | 
	
		| De student voert in een gesimuleerde context een gesprek met een leerling die belemmeringen bij het leren ervaart. | 
	
interactie: constructief samenwerken
	
		| De student situeert zijn rol als leerkacht binnen de (recent) gehanteerde zorgkaders in onderwijs | 
	
		| De student analyseert welke ondersteuning de school kan bieden en wie mogelijke partners zijn | 
	
		| De student informeert zich over de diverse mogelijkheden om leerlingen in hun leerloopbbaan te ondersteunen | 
	
		| De student informeert zich over de diverse mogelijkheden om leerlingen in hun leerloopbbaan te ondersteunen | 
	
07: neemt zijn verantwoordelijkheid op in het team en neemt deel aan het overleg rond de pedagogische en (vak)didactische aanpak. Hij neemt in het schoolteam initiatieven om het pedagogisch project mee te realiseren.
	
		| De student analyseert welke ondersteuning de school kan bieden en wie mogelijke partners zijn. | 
	
Leerinhoud
Blik op de leerling
•	Leerproblemen 
•	Leerstoornissen
•	Ontwikkelingsstoornissen
Blik op de leraar
•	Handvaten voor een gesprek
	o	pedagogische grondhouding
	o	empathisch luisteren
	o	ondersteunen als beïnvloedingsgebeuren
	o	axioma's van Watslawick
•	Valkuilen
•	Ambtsgeheim van de leerkracht
Blik op het leerproces
•	Brede basiszorg
•	Verhoogde zorg
•	Uitbreiding van zorg
Studiematerialen (lijst)
 (Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
 Cursus (digitaal) leermateriaal op digitapVerplichtToetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
	
		| Moment | Vorm | % | Opmerking | 
	
		| Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 100,00 |  | 
	
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
	
		| Moment | Vorm | % | Opmerking | 
	
		| Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 100,00 |  |