Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen)
In andere opleidingen:
-
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen) als Werken met leerlingen
-
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout) als Werken met leerlingen
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
3 studiepunten
Co-titularis(sen): De Laet Els
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 14,00 uren
Korte omschrijving
Dit opleidingsonderdeel is het eerste onderdeel van de leerlijn pedagogiek. In deze leerlijn focussen we op de omgang tussen leerkracht en leerling en op alles wat het leerproces beïnvloedt. In “werken met leerlingen” leer je kijken naar leerlingen vanuit verschillende perspectieven: de “bril” van de zelfdeterminatietheorie, de “bril” van de adolescentiefase en de “bril” van het gedrag. Daarnaast krijg je in dit opleidingsonderdeel een degelijke basiskennis mee over hoe mensen leren. We bespreken de meest gangbare leertheorieën, de executieve functies, hoe het geheugen werkt, welke leerstrategieën leerlingen kunnen inzetten en hoe we motivatie kunnen vasthouden of verhogen.
OLR-Leerdoelen (lijst)
leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
De student analyseert de didactisch-pedagogische aanpak in een gesimuleerde context op basis van kennis over de werking van het geheugen |
interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
De student analyseert de motivatie van een adolescent op basis van de motivatietheorieën |
De student analyseert ontwikkelingspsychologische kenmerken van een adolescent |
De student analyseert in een gesimulerde context acties die in de omgang met leerlingen de psychologische basisbehoeften ondersteunen |
De student koppelt inzicht in de theorie van het geheugen aan diverse leerstrategieën |
De student analyseert in een gesimuleerde context de excecutieve functies van een adolescent |
Leerinhoud
– Blik op de leerling:
o psychologische basisbehoeften
o leeftijdsfase adolescentie
o gedrag: uitlokkers en consequenties
– Blik op het leerproces:
o executieve functies
o geheugen en leerstrategieën
o motivatie
– Achtergrondinformatie: basis leerstrategieën
Studiematerialen (lijst)
(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht Cursus (digitaal) leermateriaal op digitapVerplicht Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 100,00 | |