Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Leraar in mijn praktijkvak C38043/3313/2425/1/57
Studiegids

Leraar in mijn praktijkvak C

38043/3313/2425/1/57
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen)
In andere opleidingen:
  • Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen) als Leraar in mijn praktijkvak C
  • Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout) als Leraar in mijn praktijkvak C
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): De Belder Imke, Heuvelmans Rony
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 24,00 uren

Korte omschrijving

Vanuit het algemeen didactisch referentiekader leren studenten stapsgewijs een taalontwikkelende les voorbereiden in hun eigen vakgebied en werken een bijhorende evaluatievorm uit. De lesvoorbereiding en uitgewerkte evaluatievorm worden geëvalueerd in de leertaak. Deze lesvoorbereiding is een andere dan de leertaak ingediend bij Leraar in mijn praktijkvak A en uitgevoerd in Leraar in mijn praktijkvak B.

OLR-Leerdoelen (lijst)

interactie: taal ontwikkelen
De student ontwerpt een les waarin taalontwikkelende werkvormen zijn geïntegreerd
interactie: de klas managen
De student maakt bij het uitwerken van zijn les weloverwogen keuzes m.b.t. klasorganisatie
leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
De student situeert zijn lesinhoud, vertrekkende vanuit de analyse van een jaarplan / het leerplan / de eindtermen
leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
De student analyseert een vakleerplan/ de vakeindtermen en onderzoekt welke transversale / vakdoordringende eindtermen relevant zijn voor de praktijkles / voor de arbeidsplaats van de leerlingen
De student ontwerpt een les waarin taalontwikkelende methodes zijn geïntegreerd
leerbevordering: talentgericht differentiëren
De student zet (digitale) leermiddelen gericht in in zijn les
leerbevordering: gevarieerd evalueren
De student ontwerpt een gepaste evaluatiemethodiek gekoppeld aan specifieke doelen
De student reflecteert over de toepasbaarheid van verschillende evaluatiemethodieken voor zijn vak

Leerinhoud

o Didactisch referentiekader
o Beginsituatie
o Leerplan
o Onderwijsdoelen
o Leerinhoud
o Werkvormen
o Didactische principes
o Didactisch materiaal
o Evaluatie
o Taalontwikkelend lesgeven

Verplicht aan te kopen handboek:
Schelfhout, W., Tanghe, E. (2023). Algemene Didactiek: Didactisch Referentiekader Voor Lesvoorbereiding en Lesanalyse.

Studiematerialen (lijst)

(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
  • Auteur: lector
Boek 'Algemene didactiek'Verplicht€ 30,00
  • Auteur: Els Tanghe

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Individuele begeleiding
Practicum en/of oefeningen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00