Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Praktijk op de eigen werkplek 237987/3313/2425/1/93
Studiegids

Praktijk op de eigen werkplek 2

37987/3313/2425/1/93
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen)
    Keuzeoptie:
    • LIO
In andere opleidingen:
  • Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen) als Praktijk op de eigen werkplek 2
  • Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout) als Praktijk op de eigen werkplek 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 18 studiepunten
Co-titularis(sen): Geuvens Liesbeth, Vermylen Paul, Verstockt Inge
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 450,00 uren

Korte omschrijving

Je voert pedagogische, didactische, observatie- en schoolbrede opdrachten uit op de school waar je tewerkgesteld bent.

OLR-Leerdoelen (lijst)

interactie: taal ontwikkelen
De student daagt leerlingen uit om vaktaalwoorden te gebruiken
De student introduceert professioneel (vak)taalgebruik via voorbeeldgedrag
De student licht spontaan vaktaalwoorden toe
De student ontwerpt foutloos leerlingenmateriaal
De student stelt vaktaaldoelen op in functie van vaktaalonderricht
interactie: de klas managen
De student heeft aandacht voor veiligheid en hygiëne
De student staat in voor de organisatie van het praktijklokaal
De student staat zelfstandig in voor het klasmanagement en kan hierin structuur bieden, grenzen stellen en omgangsvormen bewaken
zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
De student reflecteert bewust over de specificiteit van zijn stageplaats en de meerwaarde hiervan voor de eigen professionele identiteit
De student stuurt zijn handelen gericht bij obv het gedrag en het leren van de leerlingen en de ontvangen feedback
De student verruimt zijn visie op de taken van een leerkracht
leerbevordering: doelgericht werken
De student voert de gekozen werkvormen vaardig uit en zet leermiddelen gericht in
De student bakent duidelijke lesfasen af en zorgt voor vlotte overgangen
De student past de gekozen didactische principes vlot toe
leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
De student bereidt lessen of een lessenreeks voor vertrekkend van het leerplan/jaarplan/werkplan/eindtermen en houdt rekening met de specifieke noden van de doelgroep
De student bewaakt in zijn les het verband tussen de aangereikte theorie en de toepassing in de praktijk
De student stelt voor elke les duidelijke lesdoelstellingen op
leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
De student ontwerpt de leerinhoud met oog voor de evoluties binnen zijn werkveld
interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
De student motiveert de leerlingen om actief deel te nemen aan de les
De student motiveert het doel van elke les duidelijk naar leerlingen toe
De student onderneemt actie om verbinding te leggen met alle leerlingen
De student ondersteunt de psychologische basisbehoeften van de leerlingen
interactie: inspirerend coachen
De student schakelt naar een meer coachende rol bij het begeleiden van zelfstandig werk
De student toont in zijn handelen dat hij zich bewust is van zijn voorbeeldfunctie als leerkracht
interactie: constructief samenwerken
De student legt contact met gepaste partners op de stageplaats in functie van de leerresultaten en het welbevinden van de leerling
De student werkt mee aan de realisatie van een schoolbrede opdracht rekening houdend met de cultuur van de school
zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
De student kan leraarsvaardigheden toepassen in een context die anders is dan het reguliere lesgeven
leerbevordering: de beginsituatie bepalen
De student beslist vanuit de beginsituatie en de lesdoelen welke didactische principes extra aandacht moeten krijgen en kiest op basis daarvan de werkvormen en (digitale) leermiddelen
De student hanteert een verzorgd taalgebruik aangepast aan de doelgroep
leerbevordering: talentgericht differentiëren
De student kiest voor een variatie aan werkvormen en (digitale) leermiddelen
De student zet gepaste leermiddelen in bij vaktaalonderricht
leerbevordering: gevarieerd evalueren
De student voert per lesblok/lessenreeks een evaluatiemoment uit waarbij gericht getoetst wordt of de lesdoelen bereikt zijn

Leerinhoud

Je voert pedagogische, didactische, observatie- en schoolbrede opdrachten uit op de school waar je tewerkgesteld bent.

Studiematerialen (lijst)

Cursus (digitaal) leermateriaal op digitapVerplicht
  • Auteur: Lector

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage450,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodePortfolio100,00