Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (dans), trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Titularis: Dierckx Ellen
Andere co-titularis(sen): Tessely Ruth
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 180,00 uren
Korte omschrijving
De ontwikkelingspsychologie bestudeert de menselijke levensloop in functie van het optimaliseren van het pedagogisch-didactisch handelen van de leraar muziek en podiumkunsten. Tijdens de lessen worden algemene kaders gedocumenteerd a.d.h.v. voorbeelden uit de artistieke formele en non-formele lespraktijk. Door zelfstandige groepsopdrachten worden de studenten uitgedaagd door een aantal probleemstellingen uit het (onderwijs)werkveld die zij door integratie en toepassing van de opgedane inzichten trachten op te lossen.
OLR-Leerdoelen (lijst)
Dit opleidingsonderdeel omvat de volgende leerdoelen:
Kan het belang van "sensitieve responsiviteit" aantonen voor een individuele benadering van leerlingen. Kan de inzichten in het ontwikkelingsproces van de mens op cognitief, psychomotorisch en dynamisch affectief en sociaal gebied toepassen in de omgang van verschillende leeftijdsgroepen (kinderen, adolescenten en volwassenen) en verschillende doelgroepen
|
Kan leerlingen en een leergroep "taxeren" op basis van het inzicht in de psychologische ontwikkeling van de mens. Kan inzicht in het ontwikkelingsproces van de mens op cognitief, psychomotorisch en dynamisch affectief en sociaal gebied efficiënt aanwenden.
|
Kan verschillende leertheorieën omschrijven en herkennen in casussen. Kan de inrichting van de krachtige leeromgeving verantwoorden vanuit leertheoretische concepten en een inzicht in leervoorwaarden.
|
Kan verbanden leggen tussen de cognitieve, psychomotorische, dynamische affectieve, sociale ontwikkeling en de repercussies hiervan op de onderwijs- en opvoedingsaanpak
|
Kan de belangrijkste leer- en ontwikkelingsproblemen situeren en een aanpak voor de leraar beschrijven.
|
Kan leer- en ontwikkelingspsychologische concepten beschrijven, herkennen in een casestudy en uiteenzetten hoe deze een impact kan hebben op het leef- en leerklimaat
|
Kan verschillende onderzoeksmethoden beschrijven. Kan de onderzoekscyclus beschrijven. Kan de verschillende theorieën en onderzoeksresultaten in het kader van de ontwikkelingspsychologie duiden. Maakt zelfstandig gebruik van verschillende bronnen om toelichting te geven tijdens klasdiscussies en casusbespreking.
|
Kan de sociaal-emotionele ontwikkeling doorheen de levensfasen schetsen. Kan aan de hand van voorbeelden aantonen hoe daarmee rekening gehouden kan worden binnen de lessen. |
Kan de inzichten uit de ontwikkelingspsychologie aanwenden ter bevordering van de individuele ontplooiing van de leerling en dit aantonen aan de hand van een casus
|
Leerinhoud
- Perspectieven en theorieën uit de ontwikkelings- en leerpsychologie
- Perceptuele, cognitieve, psychomotorische, affectieve, sociale, morele en persoonlijkheidsontwikkeling van de mens
- Ontwikkelings- en leerstoornissen
Studiematerialen (tekst): Verplicht
Verplichte studiematerialen
Handboek: De Bruyckere, P.; Hulshof, C.; Missinne, L.: “Bijna alles wat je moet weten over psychologie van kinderen en jongeren”, Lannoo Campus, Leuven, 2021.
Elektronisch leerplatform: cursus ontwikkelen en leren, readers en beeldmateriaal.
Elke student moet beschikken over een laptop, voor blended learning (online en offline lessen).
Studiematerialen (tekst): Aanbevolen
Aanbevolen studiematerialen
Bjørkvold, J.; "De muzische mens", AD. Donker, Rotterdam, 1992;
Kirschner, P. A., Claessens, L. C. A., & Raaijmakers, S. F. (2018). Op de schouders van reuzen: inspirerende inzichten uit de cognitieve psychologie voor leerkrachten.
Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 90,00 | |
Eerste examenperiode | Reflectieopdracht in de examenreeks | 10,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Kennis- en inzichtstoets in de examenreeks | 90,00 | |
Tweede examenperiode | Reflectieopdracht in de examenreeks | 10,00 | |