Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
Leraar in mijn praktijkvak A37980/3315/2425/1/35
Studiegids

Leraar in mijn praktijkvak A

37980/3315/2425/1/35
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen)
In andere opleidingen:
  • Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen) als Leraar in mijn praktijkvak A
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Co-titularis(sen): De Belder Imke, Heuvelmans Rony
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 22,00 uren

Korte omschrijving

Vanuit het algemeen didactisch referentiekader leren studenten stapsgewijs een les voorbereiden in hun eigen vakgebied. De voorbereide les zal gegeven worden in een gesimuleerde context aan medestudenten op de campus bij Leraar in mijn praktijkvak B. De lesvoorbereiding wordt geëvalueerd in Leraar in mijn praktijkvak A, de lesuitvoering in Leraar in mijn praktijkvak B.

OLR-Leerdoelen (lijst)

interactie: taal ontwikkelen
De student verzorgt zijn taalgebruik en past deze aan aan de doelgroep bij het uitwerken van de didactische werkvormen
interactie: de klas managen
De student bereidt de praktische organisatie van zijn basiswerkvorm voor
De student heeft oog voor veiligheid en/of hygiëne bij het uitwerken van zijn basiswerkvorm
leerbevordering: doelgericht werken
De student werkt didactische werkvormen uit als deel van een lesvoorbereiding
leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
De student formuleert concrete vakgebonden lesdoelen
De student formuleert zijn lesdoelen op basis van de eindtermen / het leerplan en conform de aangereikte taxonomie
De student hanteert vakgebonden bronnen en selecteert gericht leerinhoud bij het uitwerken van de didactische werkvormen
leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
De student gebruikt recente vakdidactische bronnen
interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
De student vraagt actief de aandacht van de leerlingen op bij het uitvoeren van de basiswerkvorm in een gesimuleerde context
leerbevordering: de beginsituatie bepalen
De student creëert een klasopstelling die het leren bevordert bij het uitwerken van een basiswerkvorm
De student houdt rekening met de eigenheid van de doelgroep bij het uitwerken van de didactische werkvormen
De student kiest indien van toepassing voor een klasopstelling die de didactische werkvormen ondersteunt
leerbevordering: talentgericht differentiëren
De student motiveert zijn keuzes voor de leerinhoud, didactische principes en werkvormen obv de beginsituatie
De student werkt één lesvoorbereiding voor een volledige les uit met een logische lesopbouw op en zet doelgericht werkvormen en leermiddelen (werkpostfiches, modellen, …) in

Leerinhoud

o Didactisch referentiekader
o Beginsituatie
o Leerplan
o Onderwijsdoelen
o Leerinhoud
o Werkvormen
o Didactische principes
o Didactisch materiaal

Verplicht aan te kopen handboek:
Schelfhout, W., Tanghe, E. (2023). Algemene Didactiek: Didactisch Referentiekader Voor Lesvoorbereiding en Lesanalyse.

Studiematerialen (lijst)

(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
  • Auteur: lector
Boek 'Algemene didactiek'Verplicht€ 30,00
  • Auteur: Els Tanghe

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges22,00 uren
Individuele begeleiding
Practicum en/of oefeningen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets in de examenreeks100,00