Academiejaar
                  2024-25
               
               Komt voor in:
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen)
 
               
                  In andere opleidingen:
                  
- 
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen) als Praktijk op de eigen werkplek 1
- 
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout) als Praktijk op de eigen werkplek 1
 
             
            
               
                  Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
               
               
                  Studieomvang: 
                  12 studiepunten
               
               
               
               
             
         Co-titularis(sen): Geuvens Liesbeth, Vermylen Paul, Verstockt Inge
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
 
         Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 300,00 uren
Korte omschrijving
Je voert pedagogische, didactische en observatieopdrachten uit op de school waar je tewerkgesteld bent.
OLR-Leerdoelen (lijst)
interactie: taal ontwikkelen
	
		| De student gebruikt gepast vaktaalwoorden | 
		| De student gebruikt heldere taal | 
		| De student hanteert schriftelijk en mondeling een verzorgd taalgebruik | 
		| De student licht op vraag van de leerlingen vaktaalwoorden toe | 
interactie: de klas managen
	
		| De student heeft een actieve, gepaste houding | 
		| De student neemt gericht de klasruimte in | 
		| De student heeft oog voor voor de organisatie van het praktijklokaal, veiligheid en/of hygiƫne | 
		| De student onderneemt actie ifv zijn klasmanagement (structuur bieden, grenzen stellen, omgangsvormen bewaken) | 
leerbevordering: doelgericht werken
	
		| De student bakent in zijn lesvoorbereiding duidelijke lesfasen af en zorgt voor vlotte overgangen. | 
		| De student benadrukt de lesfasen en verzorgt de overgangen tussen de lesfasen | 
		| De student past de gekozen didactische principes toe | 
		| De student voert de gekozen werkvormen vaardig uit en zet leermiddelen gericht in | 
leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
	
		| De student bereidt een les of een aantal lesfasen voor vertrekkend vanuit het werkplan van de mentor | 
		| De student selecteert praktijkgerichte informatie die aansluit bij het niveau van de klasgroep | 
		| De student stelt voor een les of voor een aantal lesfasen duidelijke lesdoelstellingen op. | 
		| De student bepaalt, ondersteund door de mentor en/of de LIO-begeleider, de leerinhoud om de lesdoelen te bereiken. | 
interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
	
		| De student is positief aanwezig in de klas | 
		| De student maakt de opbouw en doelstelling van de les duidelijk naar leerlingen toe | 
		| De student werkt aan veilig leerklimaat | 
interactie: constructief samenwerken
	
		| De student profileert zich als beginnen leerkracht op de werkplek | 
leerbevordering: de beginsituatie bepalen
	
		| De student past het taalgebruik aan aan de doelgroep | 
		| De student beslist, ondersteund door de mentor en/of LIObegeleider welke didactische principes extra aandacht moeten krijgen en verwerkt deze in een les of een aantal lesfasen | 
		| De student kiest , ondersteund door de mentor en/of de LIO-begeleider ,een selectie van werkvormen en leermiddelen die helpen om de lesdoelen efficiƫnt te bereiken | 
		| De student zet gerichte observaties in om vakdidactische en vakinhoudelijke inzichten te verwerven | 
		| De student zet gerichte observaties in om vakdidactische en vakinhoudelijke inzichten te verwerven. | 
Leerinhoud
Je voert pedagogische, didactische en observatieopdrachten uit op de school waar je tewerkgesteld bent.
Studiematerialen (lijst)
 Cursus (digitaal) leermateriaal op digitapVerplicht
 Cursus (digitaal) leermateriaal op digitapVerplichtOnderwijsorganisatie

 Werkvormen
 Werkplekleren en/of stage300,00 uren
 Werkplekleren en/of stage300,00 urenToetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
	
		| Moment | Vorm | % | Opmerking | 
		| Eerste examenperiode | Portfolio | 100,00 |  |