Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen)
In andere opleidingen:
-
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen) als Praktijk op de eigen werkplek 2
-
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout) als Praktijk op de eigen werkplek 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
18 studiepunten
Co-titularis(sen): Geuvens Liesbeth, Vermylen Paul, Verstockt Inge
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 450,00 uren
Korte omschrijving
Je voert pedagogische, didactische, observatie- en schoolbrede opdrachten uit op de school waar je tewerkgesteld bent.
OLR-Leerdoelen (lijst)
interactie: taal ontwikkelen
De student daagt leerlingen uit om vaktaalwoorden te gebruiken |
De student introduceert professioneel (vak)taalgebruik via voorbeeldgedrag |
De student licht spontaan vaktaalwoorden toe |
De student ontwerpt foutloos leerlingenmateriaal |
De student stelt vaktaaldoelen op in functie van vaktaalonderricht |
interactie: de klas managen
De student heeft aandacht voor veiligheid en hygiëne |
De student staat in voor de organisatie van het praktijklokaal |
De student staat zelfstandig in voor het klasmanagement en kan hierin structuur bieden, grenzen stellen en omgangsvormen bewaken |
zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
De student reflecteert bewust over de specificiteit van zijn stageplaats en de meerwaarde hiervan voor de eigen professionele identiteit |
De student stuurt zijn handelen gericht bij obv het gedrag en het leren van de leerlingen en de ontvangen feedback |
De student verruimt zijn visie op de taken van een leerkracht |
leerbevordering: doelgericht werken
De student voert de gekozen werkvormen vaardig uit en zet leermiddelen gericht in |
De student bakent duidelijke lesfasen af en zorgt voor vlotte overgangen |
De student past de gekozen didactische principes vlot toe |
leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
De student bereidt lessen of een lessenreeks voor vertrekkend van het leerplan/jaarplan/werkplan/eindtermen en houdt rekening met de specifieke noden van de doelgroep |
De student bewaakt in zijn les het verband tussen de aangereikte theorie en de toepassing in de praktijk |
De student stelt voor elke les duidelijke lesdoelstellingen op |
leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
De student ontwerpt de leerinhoud met oog voor de evoluties binnen zijn werkveld |
interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
De student motiveert de leerlingen om actief deel te nemen aan de les |
De student motiveert het doel van elke les duidelijk naar leerlingen toe |
De student onderneemt actie om verbinding te leggen met alle leerlingen |
De student ondersteunt de psychologische basisbehoeften van de leerlingen |
interactie: inspirerend coachen
De student schakelt naar een meer coachende rol bij het begeleiden van zelfstandig werk |
De student toont in zijn handelen dat hij zich bewust is van zijn voorbeeldfunctie als leerkracht |
interactie: constructief samenwerken
De student legt contact met gepaste partners op de stageplaats in functie van de leerresultaten en het welbevinden van de leerling |
De student werkt mee aan de realisatie van een schoolbrede opdracht rekening houdend met de cultuur van de school |
zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
De student kan leraarsvaardigheden toepassen in een context die anders is dan het reguliere lesgeven |
leerbevordering: de beginsituatie bepalen
De student beslist vanuit de beginsituatie en de lesdoelen welke didactische principes extra aandacht moeten krijgen en kiest op basis daarvan de werkvormen en (digitale) leermiddelen |
De student hanteert een verzorgd taalgebruik aangepast aan de doelgroep |
leerbevordering: talentgericht differentiëren
De student kiest voor een variatie aan werkvormen en (digitale) leermiddelen |
De student zet gepaste leermiddelen in bij vaktaalonderricht |
leerbevordering: gevarieerd evalueren
De student voert per lesblok/lessenreeks een evaluatiemoment uit waarbij gericht getoetst wordt of de lesdoelen bereikt zijn |
Leerinhoud
Je voert pedagogische, didactische, observatie- en schoolbrede opdrachten uit op de school waar je tewerkgesteld bent.
Studiematerialen (lijst)
Cursus (digitaal) leermateriaal op digitapVerplicht Onderwijsorganisatie
Werkvormen
Werkplekleren en/of stage450,00 uren Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Portfolio | 100,00 | |