Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout)
In andere opleidingen:
-
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen) als Praktijk op de stageschool 1
-
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen) als Praktijk op de stageschool 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
12 studiepunten
Co-titularis(sen): Geuvens Liesbeth, Vermylen Paul, Verstockt Inge
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor deliberatie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 300,00 uren
Korte omschrijving
Je voert pedagogische, didactische en observatieopdrachten uit op de school waar je stage doet.
OLR-Leerdoelen (lijst)
interactie: taal ontwikkelen
De student gebruikt gepast vaktaalwoorden |
De student gebruikt heldere taal |
De student hanteert schriftelijk en mondeling een verzorgd taalgebruik |
De student licht op vraag van de leerlingen vaktaalwoorden toe |
interactie: de klas managen
De student heeft een actieve, gepaste houding |
De student neemt gericht de klasruimte in |
De student staat samen met de mentor in voor de organisatie van het praktijklokaal |
De student staat samen met de mentor in voor het klasmanagement (structuur bieden, grenzen stellen, omgangsvormen bewaken) |
leerbevordering: doelgericht werken
De student bakent in zijn lesvoorbereiding duidelijke lesfasen af en zorgt voor vlotte overgangen. |
De student benadrukt de lesfasen en verzorgt de overgangen tussen de lesfasen |
De student past de gekozen didactische principes toe |
De student voert de gekozen werkvormen vaardig uit en zet leermiddelen gericht in |
leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
De student bereidt een les of een aantal lesfasen voor vertrekkend vanuit het werkplan van de mentor |
De student stelt voor een les of voor een aantal lesfasen duidelijke lesdoelstellingen op. |
De student selecteert praktijkgerichte informatie die aansluit bij het niveau van de klasgroep |
De student bepaalt in overleg met de mentor de leerinhoud om de lesdoelen te bereiken. |
interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
De student is positief aanwezig in de klas |
De student maakt de opbouw en doelstelling van de les duidelijk naar leerlingen toe |
De student werkt aan veilig leerklimaat |
interactie: constructief samenwerken
De student profileert zich als beginnende leerkracht op de stageschool |
leerbevordering: de beginsituatie bepalen
De student past het taalgebruik aan aan de doelgroep |
De student beslist in samenspraak met de mentor en/of stagebegeleider welke didactische principes extra aandacht moeten krijgen en verwerkt deze in een les of een aantal lesfasen |
De student kiest met de mentor en/of de stagebegeleider een selectie van werkvormen en leermiddelen die helpen om de lesdoelen efficiƫnt te bereiken |
De student zet gerichte observaties in om vakdidactische en vakinhoudelijke inzichten te verwerven |
De student zet gerichte observaties in om vakdidactische en vakinhoudelijke inzichten te verwerven. |
Leerinhoud
Je voert pedagogische, didactische en observatieopdrachten uit op de school waar je stage doet.
Studiematerialen (lijst)
Cursus (digitaal) leermateriaal op digitapVerplicht Onderwijsorganisatie
Werkvormen
Werkplekleren en/of stage300,00 uren Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Eerste examenperiode | Portfolio | 100,00 | |