Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout)
In andere opleidingen:
-
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen) als Taalvaardige leraar
-
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen) als Taalvaardige leraar
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Co-titularis(sen): Bernaert Ilse, De Beule Els, De Grave Hanne, Ruttens Inge
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 22,00 uren
Korte omschrijving
Komt aan bod in dit opleidingsonderdeel:
- Nederlands als onderwijstaal
- Feedback geven (mondeling en schriftelijk)
- Tips voor helder taalgebruik
- Lesmateriaal ontwikkelen
- Tips voor communicatie met anderstalige leerlingen en ouders
- Verbindende communicatie
OLR-Leerdoelen (lijst)
interactie: taal ontwikkelen
De student reflectert op basis van het model van verbindende communicatie over het eigen denken en handelen in relatie tot anderen |
De student stelt foutloos leerlingenmateriaal op |
interactie: diversiteit hanteren
De student past in zijn schriftelijke en in mondelinge communicatie zijn taal aan aan de noden van de ouders |
De student houdt rekening met diverse culturele referentiekaders in de omgang met leerlingen en hun ouders |
De student past de inzichten in de talige culturele diversiteit van een grootstedelijke context toe. |
De student past in zijn schriftelijke en in mondelinge communicatie zijn taal aan aan de noden van de leerling |
interactie: constructief samenwerken
De student formuleert in communicatie met een leerling of zijn ouders op een respectvolle manier feedback |
De student hanteert professioneel taalgebruik in zijn schriftelijke en mondelinge communicatie met directie en collega's |
zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
De student wendt hulpbronnen aan om tot een correct en professioneel taalgebruik te komen (schriftelijk en mondeling) |
leerbevordering: de beginsituatie bepalen
De student gebruikt heldere instructietaal |
Leerinhoud
- Nederlands als onderwijstaal
- Feedback geven (mondeling en schriftelijk)
- Tips voor helder taalgebruik
- Lesmateriaal ontwikkelen
- Tips voor communicatie met anderstalige leerlingen en ouders
- Verbindende communicatie
Studiematerialen (lijst)
Cursus (digitaal) leermateriaal op digitapVerplicht Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
Moment | Vorm | % | Opmerking |
Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 100,00 | |