Academiejaar
2024-25
Komt voor in:
- Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Turnhout)
In andere opleidingen:
-
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Antwerpen) als Leraar in mijn praktijkvak C
-
Educatief graduaat in het secundair onderwijs (Mechelen) als Leraar in mijn praktijkvak C
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang:
6 studiepunten
Co-titularis(sen): De Belder Imke, Heuvelmans Rony
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Volgtijdelijkheid
Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 22,00 uren
Korte omschrijving
Vanuit het algemeen didactisch referentiekader leren studenten stapsgewijs een taalontwikkelende les voorbereiden in hun eigen vakgebied en werken een bijhorende evaluatievorm uit. De lesvoorbereiding en uitgewerkte evaluatievorm worden geëvalueerd in de leertaak. Deze lesvoorbereiding is een andere dan de leertaak ingediend bij Leraar in mijn praktijkvak A en uitgevoerd in Leraar in mijn praktijkvak B.
OLR-Leerdoelen (lijst)
interactie: taal ontwikkelen
| De student ontwerpt een les waarin taalontwikkelende werkvormen zijn geïntegreerd |
interactie: de klas managen
| De student maakt bij het uitwerken van zijn les weloverwogen keuzes m.b.t. klasorganisatie |
leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
| De student situeert zijn lesinhoud, vertrekkende vanuit de analyse van een jaarplan / het leerplan / de eindtermen |
leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
| De student analyseert een vakleerplan/ de vakeindtermen en onderzoekt welke transversale / vakdoordringende eindtermen relevant zijn voor de praktijkles / voor de arbeidsplaats van de leerlingen |
| De student ontwerpt een les waarin taalontwikkelende methodes zijn geïntegreerd |
leerbevordering: talentgericht differentiëren
| De student zet (digitale) leermiddelen gericht in in zijn les |
leerbevordering: gevarieerd evalueren
| De student ontwerpt een gepaste evaluatiemethodiek gekoppeld aan specifieke doelen |
| De student reflecteert over de toepasbaarheid van verschillende evaluatiemethodieken voor zijn vak |
Leerinhoud
o Didactisch referentiekader
o Beginsituatie
o Leerplan
o Onderwijsdoelen
o Leerinhoud
o Werkvormen
o Didactische principes
o Didactisch materiaal
o Evaluatie
o Taalontwikkelend lesgeven
Verplicht aan te kopen handboek:
Schelfhout, W., Tanghe, E. (2023). Algemene Didactiek: Didactisch Referentiekader Voor Lesvoorbereiding en Lesanalyse.
Studiematerialen (lijst)
(Cursus)materiaal op de elektronische leeromgeving Digitap.Verplicht
Boek 'Algemene didactiek'Verplicht€ 30,00Toetsing (lijst)
Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
| Moment | Vorm | % | Opmerking |
| Eerste examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 100,00 | |
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
| Moment | Vorm | % | Opmerking |
| Tweede examenperiode | Vaardigheidstoets in de examenreeks | 100,00 | |