Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie van Antwerpen
Culturele agogiek3194/3317/2425/1/18
Studiegids

Culturele agogiek

3194/3317/2425/1/18
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • beeldende kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Suls Lore
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2024 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties van een academische bacheloropleiding. De Nederlandse taal voldoende beheersen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De afgestudeerde beheerst de nodige kennis die de basiscompetenties voor leraren ondersteunt en kan verbindingen leggen met maatschappelijke thema's, uitdagende artistieke leeromgevingen creëren en ideeën ontwikkelen voor het (kunst-)onderwijs.
Je experimenteert met het beroepsprofiel van de sociaal-artistieke, performatieve of participatieve kunstenaar/vormgever.
De afgestudeerde creëert een artistieke leeromgeving die in alle didactische componenten aansluit bij de beginsituatie van een leergroep en individuele lerenden en proactief is ten aanzien van de diversiteit in de leergroep.
Je ontwerpt een kunsteducatieve workshop en creëert hiervoor een inspirerende en inclusieve leeromgeving.
Je legt verbanden tussen de theoretische modellen en de beroepspraktijk met oog voor differentiatie.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten is in staat om, zelfstandig, kritisch en reflectief het beschikbare (inter)nationaal onderzoek op academisch niveau in het domein van het leraarschap in het algemeen en de eigen discipline in het bijzonder te kunnen ontsluiten en inzichten toe te passen.
Je onderzoekt naar aanleiding van kunsteducatieve praktijkbezoeken & literatuurstudie de verschillende formats en visies binnen het hedendaagse kunsteducatieve landschap.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten ontwikkelt een eigen visie op basis van de mogelijkheden en grenzen van verschillende theoretische paradigma’s in onderwijskundig, (vak)didactisch en vakinhoudelijk onderzoek.
Je ontwikkelt in dialoog met anderen een persoonlijke visie op het gebruik van theoretische modellen in kunsteducatie.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan door onderzoekend leren, kritische zelfevaluatie en -reflectie het eigen functioneren richting geven, bijsturen en vernieuwen.
Je analyseert kritisch je persoonlijk artistiek-didactisch handelen met oog voor een inclusieve mindset.
Je reflecteert kritisch over de verhouding van je rol als kunstenaar en kunsteducator/leraar.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan constructief samenwerken met collega’s en daarin initiatief nemen, deelnemen en leiding geven aan disciplinair en interdisciplinair teamoverleg.
Je neemt initiatief en je verantwoordelijkheid op tijdens groepswerk.
Je levert een constructieve bijdrage tijdens interactieve en coöperatieve werkvormen in (sub)groep en toont hierbij een onderzoekende en leergierige werkhouding.

Leerinhoud

‘Culturele agogiek’ is een breed begrip. Tijdens dit opleidingsonderdeel zoomen we hoofdzakelijk in op: Wat is kunsteducatie? Wie of wat is de kunsteducatieve sector? Welke visies en methodieken hanteren kunsteducatieve organisaties en cultureel-agogische instanties? Wat is de verhouding van kunsteducatie t.a.v inclusie? Aan de hand van de Mooss methodiek uit het handboek ‘Kunst- en erfgoededucatie - theorie & praktijk’ krijg je een inkijk in het brede kunsteducatieve en cultureel-agogische werkveld en zal je geconfronteerd worden met de verschillende visies, opvattingen en benaderingen van kunsteducatie. Vervolgens word je uitgedaagd om klassikaal en individueel een visie op kunsteducatie versus sociaal-artistiek werk te ontwikkelen met bijzondere aandacht voor inclusief werken, differentiatie en multiperspectiviteit. Aan de hand van een cross-over tussen praktijkonderzoek, groepswerk, activerende colleges, coöperatieve & interactieve werkvormen word je klaargestoomd om als een kunstbemiddelaar op te treden tussen publiek en kunst(educatie).

Het leveren van een constructieve bijdrage aan de lessen impliceert dat je op regelmatige basis aanwezig bent (er worden absenties opgenomen); in het geval je gewettigd afwezig bent, breng je zo spoedig mogelijk een doktersattest binnen op het secretariaat en via mail aan de docent.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

VAN EECKHAUT,M., MOOSS, Kunst-en erfgoededucatie -Theorie en praktijk. Leuven, Acco, 2013, 221 p.
Aanvullende informatie op Digitap.

HEIJNEN, E., Wicked arts assignments, Valiz, 304 p.

VAN DEN BERGHE, A., Dwarsliggers. Verhalen uit de sociaal artistieke praktijk, Demos, 105 p.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

MAES, J., De leraar die de wolken meet - Een pleidooi voor kunsteducatie, Lannoo campus, 2017, 150 p.

PLOEGAERT, W., Over het leren van de kunst - Naar een veelzijdig en innovatief deeltijds kunstonderwijs, Politeia, 2020, 113 p.

VANTIEGHEM, W., Van de Putte, I., Vol potentieel Krachtig lesgeven in diversiteit, Acco, 2019, 290 p.

AGIRDAG, O., Onderwijs in een gekleurde samenleving, Epo, 207 p.

(Overige aanbevolen studiematerialen zullen aangeboden worden tijdens de lessen)

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Artistieke praktijk12,00 uren
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Practicum en/of oefeningen10,00 uren
Vormen van groepsleren24,00 uren
  • Duur: Semester
Werktijd buiten de contacturen20,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeArtistiek-educatieve projectopdracht50,00
Eerste examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeArtistiek-educatieve projectopdracht50,00
Tweede examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks50,00

Toetsing (tekst)

- schriftelijke reflectieopdracht (focus verbanden leggen tussen theorie & praktijk gelinkt aan eigen praktijkervaring)
- artistiek educatieve projectopdracht (creatie v/e kunsteducatieve workshop vertrekkende vanuit een kunst(educatief) object)

Permanent uitgesteld + momentopname na proces

Je bent geslaagd bij een minimumscore van 10/20