Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie van Antwerpen
Stage kunsteducatieve sector32746/3317/2425/1/60
Studiegids

Stage kunsteducatieve sector

32746/3317/2425/1/60
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • beeldende kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Suls Lore
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2024 (Academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Op het einde van het academiejaar wordt er een presentatie-avond georganiseerd waarbij je aan de hand van een visueel krachtige presentatie kort en bondig verduidelijkt wat je kunsteducatieve stage inhield en welke leermomenten je hebt ervaren die zinvol zijn om te delen met je collega-studenten.Tijdens deze presentatie-avond geef je ook zelf peer-to-peer feedback aan enkele medestudenten over hun presentatie.

Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties van een academische masteropleiding in de beeldende kunst.
De Nederlandse taal voldoende beheersen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De afgestudeerde creëert een artistieke leeromgeving die in alle didactische componenten aansluit bij de beginsituatie van een leergroep en individuele lerenden en proactief is ten aanzien van de diversiteit in de leergroep.
Je verdiept je in kunsteducatieve methodieken en werkvormen aangepast aan een specifieke doelgroep en past deze toe.
Je bent pro-actief ten aanzien van diversiteit en kan een inspirerende, veilige en gestructureerde kunsteducatieve leeromgeving creëren op maat van een specifieke kunsteducatieve context (museum; kunsteducatieve organisatie; galerij; sociaal-artistiek project; kunstkamp; …).
De afgestudeerde creërt een positief leer- en leefklimaat en ondersteunt door doelgerichte activiteiten en formele en informele interacties de brede persoonlijke, intellectuele en maatschappelijke ontplooiing van lerenden.
Je speelt flexibel in op praktijksituaties die zich voordoen tijdens de stage op basis van onderzoek, reflectie en zelfinzicht en je lost zo zelfstandig moeilijkheden op.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan de organisatie van onderwijs- en leeractiviteiten efficiënt op korte en lange termijn plannen, met het oog op het evidence informed creëren van een gestructureerde, creatieve, veilige en stimulerende artistieke leeromgeving.
Je communiceert van bij de start constructief en zelfstandig met je stagepartner over je stageplanning en stage-inhoud.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan constructief samenwerken met externe partners met het oog op het verrijken van het onderwijs- en vormingsaanbod en het faciliteren van de interactie tussen kunstenveld, onderwijs en arbeidsmarkt.
Je wisselt artistiek-didactische expertise met je stagepartner uit en je communiceert constructief over deze leermomenten.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan op basis van een actieve en onderzoekende houding voor beroepsvernieuwing creatief bijdragen aan beleid en ontwikkeling van een school, culturele instelling en kunsteducatieve organisatie.
Je speelt in op de noden van je stagepartner en draagt bij aan het optimaliseren van een bestaand kunsteducatief aanbod, tool, project of format.
Je levert pro-actief en in samenspraak met je stagepartner een ondersteunende of innovatieve bijdrage aan de reguliere werking of aan een bestaand aanbod van je stagepartner.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten is in staat om over onderwijskundige thema’s, het lerarenberoep, en zelf ontwikkelde strategieën voor de onderwijspraktijk te communiceren met collega’s en andere stakeholders in het onderwijs en kunstenveld en als professional deel te nemen aan het maatschappelijk debat.
Je analyseert en presenteert je persoonlijke artistiek-didactische leermomenten mondeling en schriftelijk op een inspirerende wijze met oog voor de 21ste eeuwse vaardigheden (digitale geletterdheid; probleemoplossend vermogen, creativiteit; kritisch denken; softskills; ... ).

Leerinhoud

Je loopt een stage bij een erfgoed- (vb. museum als het Muhka), cultuur-, kunst(educatieve) organisatie of een socio-culturele organisatie met een uitgesproken kunsteducatief (vrijetijds)aanbod. In het kader van deze stage kan je meedraaien in een kunsteducatief aanbod zoals een kunstkamp, een sociaal artistiek project of een kunsteducatief evenement. Hierbij zijn volgende opties een mogelijkheid:

- het ontwikkelen en begeleiden van workshops voor een specifieke doelgroep (kleuters; vluchtelingen; senioren; mensen met beperkingen; jongeren; ...)

- het ontwerpen van een kunsteducatief product (vb. een inspiratiebundel; een doe-boekje; een kunsteducatieve doe-box; een interactieve rondleiding; een kunsteducatieve ruimte inrichten; ... )

- het mede-coördineren, organiseren en/of ondersteunen van een kunsteducatief evenement of project (vb. kunstenfestival Kunstgrillen)


Via Digitap en tijdens het infomoment KES worden jaarlijks enkele stagepartners en stageprojecten KES voorgesteld waaruit je kan kiezen. Vervolgens leg je tijdig zelfstandig de verdere contacten met je stagepartner en maak je afspraken over je stageplanning en stage-inhoud. Tot slot neem je minimaal deel aan één intervisiemoment tijdens of na je stage waarbij je aan de hand van een reflectiemethode dieper inzoomt op je leermomenten.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Zie aanvullende info op Digitap en in de studiewijzer.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Wie is er bang voor hedendaagse kunst -  ISBN 9789089897169

Wat is community art? - ISBN 9789080179370

The antiracist educator -  ISBN 9781529767353

Het gaat steeds beter. Activerende werkvormen voor de opleidingspraktijk - ISBN 9789031347339

Activerende werkvormen voor BETA docenten - ISBN: 987-90-441-3559-6

Hartelijk gefaciliteerd! Interactief veranderen in de praktijk - ISBN 978-90-13-04623-6

Coöperatief leren in een krachtige leeromgeving: handboek probleemgestuurd leren in de praktijk - ISBN 90-334-4516-6

Coöperatieve leerstrategieën : research, principes en de praktische uitwerking - ISBN 978-94-6118-147-3

Werken aan een inclusieve samenleving : goede praktijken - ISBN 978-90-244-1863-3

Solidariteit in superdiversiteit : handvatten voor concrete actie - ISBN 978-94-6292-985-2

(Meer studiematerialen kunnen steeds aangeboden worden tijdens de stage op maat van de student en de stage-opdracht)



Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges4,00 uren
Individuele begeleiding4,00 uren
Vormen van groepsleren30,00 uren
  • Duur: Academiejaar
Werkplekleren en/of stage25,00 uren
Werktijd buiten de contacturen25,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeArtistiek-educatieve projectopdracht50,00Stageproject + presentatie
Eerste examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks50,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeArtistiek-educatieve projectopdracht50,00stageproject + presentatie
Tweede examenperiodeReflectieopdracht in de examenreeks50,00

Toetsing (tekst)

50% Presentatie (pecha kucha) + 50% reflectieopdracht (schriftelijk/STARRTmethode + mondeling/intervisie)

Toetsmethode: presentatie + open vragen