Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Koninklijke Academie van Antwerpen
APO 238016/3317/2425/1/81
Studiegids

APO 2

38016/3317/2425/1/81
Academiejaar 2024-25
Komt voor in:
  • Educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten, trajectschijf 2
    Afstudeerrichting:
    • beeldende kunsten
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Titularis: Suls Lore
Andere co-titularis(sen): Kockaerts Githa, Wolfaert Indra
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Academiejaar
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 31.10.2024 (Academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Delibereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit gedelibereerd).
Totale studietijd: 270,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

EVALUATIE
De beoordeling van de masterproef is zowel proces- als productgericht.
Onderzoeksvaardigheden, gekozen methodieken, functioneren in een team, zelfredzaam en zelfstandig functioneren binnen en buiten het collectief, reflectievaardigheden, inhoudelijke input, presentatievaardigheden, professionele houding, inhoud van het project, relevantie van het project en de output worden door meerdere beoordelaars en op verschillende beoordelingsmomenten getoetst.
Tijdens de intensieve opvolging en begeleiding is er een sterke aandacht voor de beginsituatie en de waarneembare groei van jou persoonlijk en het individueel functioneren binnen jouw collectief. Op basis hiervan wordt iedereen individueel beoordeeld, wat betekent dat je binnen éénzelfde collectief een verschillend eindcijfer kan krijgen. Studenten, externe partners en docenten van de opleiding worden op de hoogte gebracht van de evaluatiemomenten, beoordelingscriteria en evaluatievormen via overleg, de ECTS-fiche en de studiewijzer.

Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties van een academische masteropleiding in de beeldende kunst.
De Nederlandse taal voldoende beheersen.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De afgestudeerde beheerst de nodige kennis die de basiscompetenties voor leraren ondersteunt en kan verbindingen leggen met maatschappelijke thema's, uitdagende artistieke leeromgevingen creëren en ideeën ontwikkelen voor het (kunst-)onderwijs.
Je kan vernieuwende ideeën formuleren en innovatieve creaties ontwikkelen bruikbaar en relevant voor het werkveld.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten is in staat om, zelfstandig, kritisch en reflectief het beschikbare (inter)nationaal onderzoek op academisch niveau in het domein van het leraarschap in het algemeen en de eigen discipline in het bijzonder te kunnen ontsluiten en inzichten toe te passen.
Je kan je basisexpertise verbreden en verdiepen door onderzoek te doen.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten ontwikkelt een eigen visie op basis van de mogelijkheden en grenzen van verschillende theoretische paradigma’s in onderwijskundig, (vak)didactisch en vakinhoudelijk onderzoek.
Je kan een persoonlijke artistiek-pedagogische visie ontwikkelen en formuleren.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten is in staat om een volledige onderzoekscyclus te doorlopen, relevant voor het onderwijs, het kunstonderwijs en/of de kunsteducatieve sector.
Je creëert onderzoeksoutput die innovatief, relevant en toepasbaar is in de praktijk.
Je kan de volledige onderzoekscyclus correct doorlopen.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan op basis van een actieve en onderzoekende houding voor beroepsvernieuwing creatief bijdragen aan beleid en ontwikkeling van een school, culturele instelling en kunsteducatieve organisatie.
Je kan advies op maat van de noden van het werkveld formuleren.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan door onderzoekend leren, kritische zelfevaluatie en -reflectie het eigen functioneren richting geven, bijsturen en vernieuwen.
Je kan zelfbewust en kwaliteitsvol handelen door op regelmatige basis te reflecteren over je eigen handelen.
Op basis van zelfreflectie kan je je handelen en je positie/rol binnen het team bijsturen en vernieuwen.
Je kan reflecteren over de samenwerking en bijsturen in het voordeel van de collectieve werking.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten kan constructief samenwerken met collega’s en daarin initiatief nemen, deelnemen en leiding geven aan disciplinair en interdisciplinair teamoverleg.
Je neemt initiatief en verantwoordelijkheid tijdens samenwerkingsmomenten.
Je kan constructief samenwerken waarbij je op elkaar inspeelt in functie van het co-creatief proces.
Je kan zelfredzaam en zelfsturend werken in functie van de collectieve werking.
De educatieve master audiovisuele en beeldende kunsten is in staat om over onderwijskundige thema’s, het lerarenberoep, en zelf ontwikkelde strategieën voor de onderwijspraktijk te communiceren met collega’s en andere stakeholders in het onderwijs en kunstenveld en als professional deel te nemen aan het maatschappelijk debat.
Je rapporteert zowel mondeling als schriftelijk met oog voor taalcorrectheid in spelling, grammatica en woordkeuze over je onderzoek.
Je kan op een professionele manier communiceren binnen diverse contexten en afgestemd op de doelgroep.

Leerinhoud

Het Artistiek Pedagogisch Onderzoek (APO2, 9 studiepunten) is de masterproef van deze masteropleiding en vormt samen met de stages de afsluitende toetsing waarin je aantoont dat je de leerresultaten van de opleiding hebt verworven. APO2 doelt op een geïntegreerde verdieping en specialisatie van eerder verworven kennis, vaardigheden en ervaringen, en wordt inhoudelijk en methodologisch voorbereid in voorgaande opleidingsonderdelen (Denkkaders; APO1; ...).
Via praktijkgebaseerd onderzoek in de kunsteducatieve sector en/of in het (kunst)onderwijs versterk je jouw onderzoeksvaardigheden en leer je een onderzoekende en reflectieve houding aanwenden. Het praktijkgebaseerd onderzoek is gelinkt aan een artistieke praktijk, waarbij het beeldend-educatieve experiment en resultaat centraal staat en waarbij de inzichten van jou als onderzoeker zich vormen via deze artistiek-educatieve praktijk.
Finaal dien je te beschikken over een onderzoekende, leergierige, ondernemende en kritische houding die zelfredzaam en zelfstandig de onderzoeksfases kan doorlopen en eindverantwoordelijkheid kan dragen voor de deeltaken van het onderzoeksproject. Je verwerft sociale en communicatieve vaardigheden om constructief en professioneel in een team samen te werken en zo samen tot een eindconclusie en resultaat van het onderzoeksproject te komen. Je leert kritisch reflecteren over het eigen functioneren (individueel en in groep) en je kan het proces en de output plaatsen in het breder kader van een onderwijsgemeenschap, het kunsteducatieve werkveld en de maatschappij.

 

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Aanvullende informatie op Digitap en in de studiewijzer.

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Kris Van den Branden (2019) Onderwijs voor de 21ste eeuw: Een boek voor leerkrachten en ouders (zevende druk). Uitgeverij ACCO.

Looby Macnamara (2017). Permacultuur in je persoonlijke en sociale leven, ISBN9789062240289. Uitgever Jan Van Arkel.

Andreas Schleicher (2018). World Class: How to build a 21st-century school system, Strong Performers and Successful Reformers in Education, OECD Publishing, Paris. ISBN (print) 978-92-64-299479 ISBN (PDF) 978-92-64-300002

Azghari, Y. (2005). Cultuurbepaalde communicatie. Waarden en belangen van passieve en actieve culturen. Soest: Nelissen.

Geest, N. van der (2006), Interculturele competenties. Actuele kunst heeft intercultureel competente kunstenaars nodig. Kunstzone 5 (6), 6-9
Hofstede, G. & Hofstede, G.J. (2005).

Pinto, D. (1994). Interculturele communicatie. Dubbel perspectief door de driestappen-methode voor het doeltreffend overbruggen van verschillen. Houten: Bohn Sta eu Van Loghum.

Ruimte aan verscheidenheid. Kunst en kunstonderwijs in lokaal en mondiaal perspectief. Utrecht: Centrum voor onderzoek Hogeschool voor de Kunsten.

Williams, J. (1996). Across the Street, Around the World: a handbook for cultural exchange. Londen: British American Arts Association Ltd.

Zijlmans, K. & Damme, W. van. (2008). Interculturalisation in Art: Conceptualizing Processes and Products. World Art Studies: exploring concepts and Approaches. Amsterdam: Valiz.

Dit is onderzoek – ISBN 9789001895440
Zo doe je een onderzoek – ISBN 9789001747619
Praktijkgericht kwalitatief onderzoek – ISBN 9789024425921
Handboek kwalitatieve onderzoeksmethoden – ISBN 9789463799072
Kwalitatief onderzoek voeren in de praktijk – ISBN 9789461173157
Kwalitatief onderzoeken – ISBN 9789081971126
Kwalitatief interviewen: kunst en kunde – ISBN 9789024452606
Actieonderzoek doen – ISBN 9789024445677

(Specifieke studiematerialen worden op maat van de student en het onderzoek aanvullend aangeboden tijdens de lessen)

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing10,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges25,00 uren
Practicum en/of oefeningen25,00 uren
Vormen van groepsleren90,00 uren
Werkplekleren en/of stage30,00 uren
Werktijd buiten de contacturen90,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Eerste examenperiodeOnderzoeksopdracht70,00vooronderzoek/onderzoeksproject/
presentatie/publicatie

De student is geslaagd bij een minimumscore van 10/20
Eerste examenperiodeReflectieopdracht permanent tijdens de lesweken (Permanente evaluatie)30,00

Toetsing (tekst)

Beoordeling:
Is een combinatie van procesbeoordeling, productbeoordeling en reflectie.

Beoordelingsaspecten:
1. Inhoud van het project
2. Methodiek/proces
3. Relevantie van het project
4. Resultaten/ontwerp
5. Presentatieskills
6. Rol binnen het collectief
7. (Zelf)reflectief vermogen op metaniveau

TOETSING:
30% Procesbeoordeling
Visueel digitaal logboek (proces in beeld + inhoud + verwerken van feedback)
Projectvoorstel (inhoud vooronderzoek: uitwerking + tijdig indienen projectvoorstel)
Intervisie & injectiemomenten (beoordeling op basis van observaties: functioneren in collectieve samenwerking + professionele houding)
40% Productbeoordeling
Realisatie onderzoeksproject/testcases
Inhoud en vertaalslag naar het werkveld: magazine + bruikbaar ontwerp
Eindpresentatie APO2
30% Reflectie
Permanente evaluatie adhv observaties/reflectiegesprekken/lesopdrachten over inhoud/aanpak onderzoeksproject; collectieve samenwerking; eigen professionele houding & engagement; zelfkritisch/zelfreflectief vermogen op meta-niveau.